söndag 20 september 2015

Män♡SD = sant?

Letar igenom siffrorna för SD i den nya SIFO-undersökningen. För att hitta alla siffror får man kolla på flera tidningars webbsidor. Men om jag sett rätt ser det ut så här. 25, 5 procent av männen röstar på SD och SD är det största partiet bland män. 18 procent av alla röstar på SD, medan ungefär 10 procent av kvinnorna röstar på SD.

Skillnaden mellan könen är anmärkningsvärt stor,  och olustig för mig, som (återigen!) får en lite svindlande känsla av att jag så att säga har fel kön.....

PS. Skulle gärna se hela undersökningen nånstans, med alla partiers procent hos båda könen, men den går inte att hitta, inte heller på SIFOs hemsida.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är personligen mycket kritisk till ett främlingsfientligt parti som SD som exkluderar så många människor men jag känner ändå hopp vad gäller de yngre männen som röstar på partiet. Flera av dem kommer att utbilda sig, resa, flytta till en annan stad, kanske till och med till ett annat land. De kanske blir kära i en kvinna från ett annat land och med en annan kultur.
Med en ung människa händer det mycket och en ung människa är generellt mer förändringsbenägen än en äldre person och för flera av dem är förhoppningsvis SD "en fas" de går igenom. Jag hoppas i alla fall det. Jag känner mig optimistisk vad gäller de yngre SD-väljarna.

Erik Rodenborg sa...

Jag hoppas du har rätt, men hur blir med det beror nog också på den allmänna politiska utvecklingen i samhället.

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...