måndag 7 september 2015

Barbro Jöberger...

...är som bekant namnet på en journalist som skrivit pinsamma och reaktionära dumheter under namnet Julia Caesar. När hennes identitet avslöjades kom hon med närmast hysteriska utfall om att hennes integritet kränktes. Det tycker också, föga förvånade, Ingrid Carlqvist på slasksajten Dispatch International.

Monica Antonsson har skrivit ett förnuftigt inlägg om saken på sin blogg. Det kan läsas här.

Jag vet att jag tidigare till och från skummat över "Julia Caesars" inlägg, utan att veta vem hon var. Varje gång fylldes jag av ett starkt obehag.

Det är bra att hon avslöjas. Som Monica påpekar är hon rent definitionsmässigt en offentlig person, så allt tal om om "personlig integritet" är här bara kvalificerat blaj.

2 kommentarer:

Monica Antonsson sa...

Tack Erik!
Det känns som att hon är en rätt tragisk person faktiskt.
Må bäst!

Anonym sa...

Jag har gjort detsamma, skummat igenom Julia Cesars inlägg och var inne på Snaphanen ett par dagar och kommenterade till och med. Nej du, där passade jag verkligen inte in. Helt fel för mig. Jag uppfattar Snaphanen som brutal. Rasistisk.

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...