måndag 26 maj 2014

Valresultatet

/Har rättat några felaktiga uppgifter, och gjort några andra mindre ändringar./

Ja, nu är det över.

Sammanlagt fick S, V, MP och F! 51,3 procent av rösterna. F!och MP gick mycket stort framåt. V gick också framåt, medan S minskade med endast 0.2 procentenheter.

Dessa partier har nu en absolut majoritet. Dvs de är större än allianspartierna och SD tillsammans. Det är glädjande.

Av allianspartierna gick framförallt M, men även FP, tillbaka, medan C och KD gick framåt.

Det råder alltså en stark vänstervind i valet. Det är ju verkligen glädjande.

Och F!:s framgång visar också att den anti-feministiska backlash som inleddes med Evin Rubars "Könskriget" 2005 nu har kommit till vägs ände. Det är också glädjande.

Sedan måste jag lite skamset medge att jag rent personligt av en, säger endast en, anledning faktiskt är glad över att KD kom in. Det skulle jag normalt sett inte vara, men nu tycker jag att det var en välförtjänt näsknäpp mot Dan Josefsson, som nog hade hoppats att hans hysteriska utbrott mot att KD:s Lars Adaktusson hade fräckheten att låta Christer van der Kwast komma till tals i ett TV-program skulle ge resultat även i röster. Men väljarna struntade uppenbarligen i Josefsson....

Glädjen grumlas förstås av SD:s kusliga framgångar. Och, förresten, jag skulle nog också helst av allt sett att den numera helt nyliberala Centern skulle ramlat ut.

Men i stort sett tycker jag ändå som sagt att valresultatet i Sverige var hoppingivande.  Vilket förstås inte kan sägas om det i vissa andra europeiska länder....

Inga kommentarer:

Parabol om den nya könslagen

Parabol är en intressant och läsvärd tidskrift som startats av Kajsa Ekis Ekman. I det senaste numret finns en debattartikel som på ett grun...