Jag har ju tidigare skrivit om Annie Besants "esoteriska kristendom". Det finns faktiskt en kyrka i Sverige som nog kan sägas stå nära en sådan kristendomstokning. Det är Liberala Katolska Kyrkan (LKK)*.
Jag var med min bror på gudstjänst där både på långfredagen och idag. Jag måste då säga att jag kände mig mer bekväm där än när jag i tisdags var bjuden på Åminnelsen hos Jehovas Vittnen. För att nu uttrycka mig lite försiktigt.
LKK har ett udda namn - och är också en udda organisation. Den kombinerar en närmast teosofisk grundsyn med en katolsk liturgi. Det hela blir faktiskt ganska charmigt. Och inte ett dugg dogmatiskt.
Jag står som bekant inte ut med försoningsläran, men om den tolkas esoteriskt a la Annie Besant är den helt uthärdlig...
Det var faktiskt både givande och intressant.
--------------------------------------------------------------------
*Ordet "Liberala" i LKK:s namn bör ju inte uppfattas politiskt. Det egenartade (och lite olyckliga) namnet har historiska rötter. Så att jag finner LKK:s gudstjänster sympatiska bör ju inte på något sätt tolkas politiskt... ;-)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Kan man kalla det moralpanik? - Enid Blyton och SvD genom åren
Jag har roat mig, eller plågat mig, igenom vad Svenska Dagbladet skrivit om Enid Blyton från 1920-talet till nu. Det är en märklig läsning....
-
I dessa dagar läggs namnen på häktade personer snabbt ut på nätet. Först ut brukar vara rännstenssajten Flashback. Sedan följer andra efte...
-
Den nästan helt monolitiska debatten om styckmordet på Catrine da Costa har nu fått en motvikt. I två debattartiklar i tidningen Parabol. De...
-
Jag kan inte låta bli att kommentera de märkliga skriverierna om mig som nyss lagts ut på Monica Antonssons blogg. Inlägget är ganska så sn...
2 kommentarer:
Jag har också varit där en gång. Jag höll med att krocka med prästen under liturgin! :-0
Jag minns inte vad Besant hade för tolkning av försoningsläran. Fast LKK tror väl inte på försoningen? De tror väl att man måste "arbeta av" sin negativa karma i nästa liv?
Här kommer ett förslag till "österländsk" tolkning av försoningsläran: Jesus var en avancerad boddhisattva som tog på sig mänsklighetens negativa karma, och av den orsaken tvingades lida och dö. Därefter återuppstod han, och den som tror och gör goda gärningar kan få sina synder (= sin negativa karma) förlåten (= upphävd) och kommer då själv att återuppstå (= inträda i Devachan).
Eller?
;-)
Tidlösa
Annie Besant ser nog mest Jesu offerdöd som ett exempel på en kosmisk lag; andlig "uppståndelse" kräver "offer". Jesus var ju en (av många) "mästare" i mänsklighetens historia.
Besant tror inte på förlåtelse av synder, och det verkar inte LKK göra heller. Inte som organisation i alla fall. Jag tror inte formuleringen "förlåt oss våra synder" förekommer nånstans i liturgin, men jag kan ha fel.
Det är ju VÄLDIGT avancerat av en boddhisattva att ta på sig mänsklighetens negativa karma, och det ingår så att säga inte i en sådans arbetsuppgifter... Så jag förhåller nog mig tills vidare försiktigt avvisande till förslaget. ;-)
Skicka en kommentar