Religiösa sekter kan bestå nästan hur länge som helst. Politiska dito brukar bli mer kortlivade.
En sak som förvånar mig är hur länge den organisation som idag kallar sig "Kommunistiska Partiet" lyckats bestå.
När den bildades 1970 hette den KFML(r). Det betydde Kommunistiska Förbundet marxist-leninisterna (revolutionärerna). Det var en utbrytning från KFML (Kommunistiska Förbundet marxist-leninisterna).
Nu var det så att jag blev indragen i det hela för jag var aktiv i DFFG (De Förenade FNL-grupperna). En dag hösten 1970 när jag var på ett möte fick vi ett papper där det stod att "Motsättningarna inom DFFG är allvarliga". Det lät dramatiskt, nästan lite kusligt.
Vad hade hänt? Jo, eftersom KFML dominerade FNL-grupperna avspeglades splittringar i denna organisation nästan automatiskt i DFFG. Och nu hade de som några månader senare skulle bli KFML(r) bland annat drivit linjen att DFFG borde uttala sitt stöd för KFML i valet 1970...Det var ju rena nippran. Det skulle verkligen innebära att den kanske mäktigaste solidaritetsorganisation med en kamp i ett annat land som vi någonsin sett i Sverige på en sekund skulle ha reducerats till en ren sekt.
En annan sak som KFML(r) drev var att kampen mot den svenska imperialismen borde bli huvudprioriteringen för DFFG.
De som kom att stå kvar i KFML gick alltså emot detta. Det talar faktiskt till deras fördel.
Överhuvudtaget var (r):arna (som de kom att kallas) ganska så bisarra. När de lämnat DFFG bildade de en egen "front" - SFIF (Solidaritetsfronten för Indokinas folk). Det var endast en front till namnet. I princip var det KFML(r):s utskott för Indokinafrågor. Efter kanske ett halvår lades detta också ner.
Även utanför Indokinafrågan var (r) extremt sekteristiska. Bland annat gjorde de märken man kunde sätta på jackan med bilder på Stalin. Nu var även KFML på sitt sätt stalinister (de sa att Stalin var 70 procent bra och 30 procent dålig - en "beräkning" som de hämtat från Kinas Kommunistiska Parti /KKP/). Men de bedrev ingen direkt kult av Stalin .
(r):arna delade också ut något de kallade "Månadens ishacka" till organisationer och personer de inte gillade. Anledningen till det där med ishacka var att Trotskij dödades med en ishacka.
De ville inte jobba fackligt, de sa att facket skulle ställas åt sidan. De var emot att KFML hade kravet "Fri strejkrätt"- istället ville de föra fram parollen "Leve de vilda strejkerna - fram mot den socialistiska revolutionen".
De gjorde sig lustiga över att KFML i ett kommunalval hade parollen "Regelbundna bussturer till Valsätra". De frågade ironiskt om KFML:s arbetsutskotts slutmål verkligen var Valsätra, och tillade att för deras egen del var slutmålet inte Valsätra, utan .. det klasslösa kommunistiska samhället.
Och så vidare.
Själv var min inställning till KFML någon form av närmast skräckblandad respekt. Medan min inställning till KFML (r) väl närmast var skräckblandad icke-respekt. Jag trodde att KFML skulle överleva sin bisarra utbrytning men det blev tvärtom. KFML bytte namn till SKP, och sedan Solidaritetspartiet. Sedan lades de ner. KFML(r) blev efter ett tag KPML(r) och nu alltså "Kommunistiska Partiet". Och är idag det enda parti i Sverige som ser det härskande partiet i Nordkorea som en sorts broderorganisation.
Anledningen till att (r) klarade sig längre var nog att de efter ett tag övergav den slaviska lojaliteten med Kina och blev någon sorts allmänstalinister. Så slapp de följa med alla Kinas svängningar. KFML höll genom sina namnbyten fast vid Kina, vilket till sist blev dess undergång.
Även om KFML var maostalinister tror jag att det finns en del av deras erfarenheter man kan lära sig av. KFML (r) var nog bara ett avskräckande exempel på sektlogik. Som tyvärr blev långvarigt.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Apropå bortträngning - ett personligt exempel
Jag har ett exempel på vad som definitivt måste vara något sådant, från småskolan. Det handlar inte om ett fruktansvärt trauma, men något ...
-
.. om styckmordet är helt monolitisk. När det diskuterades tidigare fanns det alltid olika åsikter, nu kommer bara den ena sidan fram. De ...
-
/Publicerad i Spegeln 2/2000./ /Återpublicerat på förekommen anledning. Mitt inlägg kan te sig extremt, men det torde vara mycket svårt ...
-
Världen är, som bekant, ingen idyll. De mest otäcka saker förekommer, öppet såväl som dolt. Det är också sant att det finns en rad realistis...
23 kommentarer:
Håller delvis med. Faktum är att du är lite för snäll mot errarna. På 1980-talet var (r ) politiskt en av de absolut värsta vänstergrupperna, betydligt värre än KPS (som utpekats som galna i Magnus Utviks bok häromåret) och i vissa sakfrågor t.o.m. värre än SKP (trots att dessa då faktiskt var pro-amerikanska i sin utrikespolitik!).
KPML(r ) var homofoba, rasistiska, motståndare till miljörörelsen, anti-fackliga, populistiska och allmänt vulgära. De krävde t.ex. att homosexuella skulle tvångstestas för AIDS, och spred t.o.m. en namnlista på temat på Göteborgs spårvägar! I Stockholm ville de bebygga Hansta, och när en person jag känner argumenterade mot detta (han var aktiv i kampanjen mot begyggelsen) frågade en errare honom om han var ”en av de där svampplockarna”. Senaste gången errarnas stormtrupper, batonggardet, ryckte ut verkar ha varit 1979, lång efter det att Baude störtat Åkervall. Batonggardet spöade SKP-are på Sergelplattan i Stockholm.
En annan irriterande egenhet med (r)-arna är ju deras ständiga ”minnesluckor” när det gäller den gamla linjen. På 1970-talet anklagade de Harry Isaksson för att vara ”en ökänd gruppsexman i Malmbergets hippiekretsar”. Tjugo år senare fick jag till min stora förvåning se en krönika skriven av…gissa vem…Harry Isaksson i Proletären! Jag såg också en artikel om Vietnamrörelsen, som handlade om DFFG, och inte med ett ord nämnde SFIF. Ärren låtsades alltså stödja DFFG?! Det var omkring år 1993, då gruppen äntligen blivit pro-facklig också. Dessutom hade de i smyg antagit SKP:s gamla folkfrotslinje i EU-frågan/den nationella frågan, givetvis minus anti-sovjetismen.
Sedan har vi ju hela svängen med deras minst sagt anmärkningsvärda utrikespolitiska ställningstaganden.
Suck.
Man *kanske* kan lära sig något av KFML/SKP under deras ljusare stunder, men (r)-arna, det vette fan. Du vet kanske att Röd Ungdom gillade ABBA, förresten… ;-)
Tidlösa
"Faktum är att du är lite för snäll mot errarna."
Det beror på att jag fokuserar på deras inledande period. Det första halvåret, typ. Då var nästan alla deras fel "vänster"fel. Om de till exempel skulle fördöma feminismen var det med doktrinära argument, inte med de machoargument de kom att använda senare.
"KPML(r ) var homofoba, rasistiska, motståndare till miljörörelsen, anti-fackliga, populistiska och allmänt vulgära."
Håller med om allt utom MÖJLIGEN "rasistiska". De var invandrarfientliga på ett "vänster"populistiskt sätt men rasism är att ta i.
"Senaste gången errarnas stormtrupper, batonggardet, ryckte ut verkar ha varit 1979".
Senaste gången jag känner till var 1981, då de spöade upp folk från Svensk-Albanska föreningen i, tror jag, Malmö. När KPS klagade, sa en (r)are jag kände att det var rätt att spöa upp dom, och tillade skämtsamt att de skulle låta parollen "Låt tusen näsor blöda" vara vägledande för hur de i fortsättningen skulle behandla KPS:are.
Fast egentligen var det en nästan trippelbottnad självironi. I hemlighet sympatiserade han med Albanien själv, och gillade inte (r):s syn på Sovjet.
"Man *kanske* kan lära sig något av KFML/SKP under deras ljusare stunder, men (r)-arna, det vette fan."
Jo, det var ju det jag så... Faktum är att så där retroaktivt tycker jag aningen bättre om KFML än vad jag gjorde då.
De uppförde sig i alla fall som folk, för det mesta, och om man läser en del av deras polemiker mot det nybildade (r) 1970 låter de ofta ganska vettiga.
Löjligt att kalla KFML(r) för rasister.
Hur ser dagens KP ut? Ja, Baude själv lämnade skutan. Det säger väl en hel del. Förmodar att han inte trivdes bland hästsvansar och feminister. Han har min fulla förståelse.
Jag saknar det gamla KFML(r), även om det fanns saker man -enligt vad folk påstår - gjorde som inte var bra. Gav sig på DFFG:are t ex.
Minns ni KEG...? Någon...?
Det har gått troll i begreppet sekt också.
Du som använder begreppet ständigt och jämt, hur definierar du "sekt"?
Den första kristna församlingen kallades sekt.
Det kan vi läsa i Bibeln. I Apostlagärningarnas grekiska grundtext.
"Sekt" kommer av latinets "sectare", som betyder "avskuren".
Man har med andra ord avsöndrat sig.
I detta fall från judendomen.
Luther avsöndrade sig från katolicismen, pingstvännerna från baptismen, Maranata från pingströrelsen etc. Det finns splittringar och brytningar som är nödvändiga.
Jag ser sekt som ett positivt begrepp.
I rent politiska sammanhang brukar jag själv helt privat definiera "sekt" som en organisation som dels är liten, dels har inneboende egenskaper som gör att den för alltid kommer att förbli liten.
Det tycker jag passade in på KFML(r).
För övrigt antyder formuleringar som "hästsvansar och feminister" etc. att vi står ganska långt ifrån varandra i viktiga avseenden.
Ja, jag minns KEG? Var du med där? Och/eller var du en av författarna till "Marxism eller trotskism?" ;-)
Kanske en dum fråga, men jag kunde inte låta bli!
Det är inte storleken på en organisation som avgör om den är en sekt eller ej. Och, som sagt, för mig som gammal maranatavän är sekt inget negativt begrepp.
Jag tar totalt avstånd från feminismen och flumvänstern (hästsvans"männen"). Jag saknar det gamla KFML(r). Men jag var faktiskt med i VPK och sedan på väg att gå med i gamla SKP. Men jag var tvungen att välja mellan SKP och punkbandet, och då blev det punkbandet. Hade aldrig haft tid med båda.
Nej, jag var aldrig med i KEG. Men en dag när jag kom in på Röda Stjärnan i Gävle var det plötsligt KEG som huserade där. De flesta medlemmarna i KFML(r) Gävle hade lämnat/blivit uteslutna. Troligen endast Erik P Gesslin (som jag hade lite kontakt med) som var kvar. Jag stod som fallen från skyarna. Hade inte hört talas om KEG. Köpte givetvis Enhet.
Nej, jag var inte en av författarna. Den enda bok jag släppt är diktsamlingen "Vild vind".
Jag prenumererade på Gnistan, Stormklockan (MLK), Stormklockan (KU), Röd Press (senare), Ny Dag, Internationalen och en massa vänstertidningar. Även Rödluvan.
Var kommisionär för Musikens Makt, Folket i Bild/Kulturfront, Hallbladet och Förr & Nu samt en tidskrift som gavs ut av gamla Svensk-Somaliska Vänskapsföreningen (sjuttiotal).
Proletären har jag läst i väldigt många år.
Läste och prenumererade även på ArbetarKamp.
Tidningen Arbetarmakt läste jag också några nr av liksom alla solidaritetstidningar typ Chilebulletinen, Afrikabulletinen m fl.
OK, du var aktiv när det begav sig. Det va jag med, fast på andra sätt.
Att jag frågade om "Marxism eller trotskism?" beror förstås på att du har samma namn som en av dess författare...
Det finns ingen entydig definition av sekt, jag tror själv att min syn på vad som är en politisk sekt påverkats av resonemang i de franska trotskisterna Daniel Bensaids och Henri Webers bok "Maj 1968 - en generalrepetition" som jag läste 1971 och 1972.
Frö övrigt definierar jag mig själv som feminist. Å andra sidan har jag inte hästsvans, men jag inget som helst emot de som ev. skulle kunna tänkas ha en sådan....
Jag förstår.
Jag ser feminismen som ett kräkmedel. Småborgerligt nonsens.
Jo, det finns en entydig definition av begreppet sekt. Jag har redogjort för den i tidigare inlägg.
Trotskister ska man akta sig för. Trotskij var en förrädare.
Det är en styggelse för en man att ha långt hår och för en kvinna att ha kort.
"Sekt" definieras på olika sätt i olika sammanhang. En religionsvetare använder andra definitioner än samhällsvetare. Etc.
"Trotskister ska man akta sig för." Det är bäst att du aktar dig för mig, då. Jag har sett mig som trotskist sedan 1971.
"Det är en styggelse för en man att ha långt hår och för en kvinna att ha kort." Jag börjar förstå dina sympatier för Maranata. Vad är det man säger, pusselbitarna börjar falla på plats. ;-)
Märkligt.
Jag känner en f d trotte (RMF) som nu är (r):are. Motsatt utveckling.
"Pusslet fogas samman till en helhetsbild" (Bizex-B, där jag sjöng. Från 1:a LP:n, min egen text)
Märkligt.
Jag känner en f d trotte (RMF) som nu är (r):are. Motsatt utveckling.
"Pusslet fogas samman till en helhetsbild" (Bizex-B, där jag sjöng. Från 1:a LP:n, min egen text)
Jag har aldrig varit (R)are. Blev RMF-sympatisör maj 1971, som 16-åring, Uteslöts därför ur FNL-grupperna maj 1972. Sedan dess har jag väl på ett eller anat sätt sett mig som "trotskist" även om jag inte brukar betona det idag.
Jag förstår.
Jag blev KU:are som 14-åring (om jag minns rätt). Men blev märkligt nog medlem i VPK, trots min ringa ålder.
Nåväl. Jag lutade ändå åt Mao. Mer än centristerna i VPK och FK.
Jag hade även kontakt med KPS och SKA på åttiotalet.
SKA var ju, som du förmodligen vet, en utbrytning ur SKP. De hette från början SKP(m-l).
I dag finns t ex Kommunistiska Föreningen, som är maoister.
Ha en fortsatt fin kväll. Hoppas jag inte förstörde den.
"Ha en fortsatt fin kväll." Tack detsamma.
"Hoppas jag inte förstörde den." Inte alls.
SKA var väl den enda maoistgrupp jag tyckte var relativt sympatisk.
Nu går jag och lägger mig. Godnatt.
Just det.
Kommunistiska Arbetartidningen.
KPS-tidningen hette Kommunisten.
Senare skulle man slå samman SKA och KPS och startade Nya Arbetartidningen, som sedan lades ned. Och någon sammanslagning blev det aldrig.
Besynnerligt det där med konflikten AAP - KKP. Det var jobbigt där ett tag. Många konflikter mellan olika partier. Men jag höll styvt på Kina även efter Mao. Och även på Demokratiska Kampuchea och de Röda Khmererna.
God natt. Sov gott.
Pol Pot, plus KPML(r), plus punkrock, plus Maranata-sympatier. Onekligen en ovanlig kombination.
Om de effekter brytningen mellan Kina och Albanien hade på de svenska maoisterna har jag skrivit här. https://kiremaj70.blogspot.com/2017/07/albaniens-brytning-med-kina.html
Oopps, nu ser jag att du redan har kommenterat på den.
Jag är ovanlig.
Men har i dagens läge ingen partitillhörighet och slutade att rösta (totalvägrar) på nittiotalet.
Tack för länktipset. Jag ska kolla upp det.
Mycket av den kritik Hoxha framförde mot Kina var både osaklig och osmaklig.
Plus att han gjorde fel då han stödde Vietnam i konflikten med Kampuchea.
I övrigt, som inrikespolitiker, hade Hoxha nog många förtjänster.
Om det är något jag tycker han gjorde rätt i är det annars att han stödde Vietnam i Kambodja.
Det beror på att du vill vara politiskt korrekt samt att du inte respekterar Kampucheas nationella suveränitet.
Här ser vi en av anledningarna till att Stalin hade problem med Trotskij.
*suckar*
Det beror på att jag vet vad som hände i Kambodja.
"Här ser vi en av anledningarna till att Stalin hade problem med Trotskij".
Att Trotskij inte respekterade Kampucheas nationella suveränitet?
Visst. Alla "vet".
Man menar sig veta.
Med all respekt, diskussionen är slut för min del.
Skicka en kommentar