onsdag 16 januari 2013

Hadither, sharialagar - och islamofober

Om det finns något som de anti-muslimska aktivisterna är (eller kanske låtsas vara) rädda för är det att vi ska få sharialagar i Sverige om inte islam "stoppas". Nåväl, risken att vi ska få sharialagar i Sverige är bara obetydligt större än risken att månen plötsligt ska byta kurs och hamna på kollisionskurs med jorden.

Men det kan ändå vara värt att diskutera vad sharialagar är för något.

Själv har jag faktiskt en känslomässigt ganska positiv upplevelse av islam.... Mest beroende på att Gud i deras version kan tänkas frälsa människor utan att först måsta sända ner sin "son" till jorden för att bli ihjältorterad för "våra synders skull". Men det innebär inte att jag har någon positiv upplevelse av tanken på sharialagar, åtminstone inte av den typ som är vanliga idag. .

Sharialagar brukar bygga på två saker. Dels tolkningar av regler man kan finna i Koranens Medina-suror (surorna från Mecka innehåller väldigt få saker som man kan göra lagtexter av). Dels något som kallas hadither, dvs. berättelser om vad Muhammed gjorde och sade medan han levde.

Medina-surorna har jag behandlat på ett annat ställe, och kommer kanske att återvända till.

Om hadither kan man exempelvis läsa i Asma Barlas viktiga bok "Believing women" in islam: Unreading patriarchal interpetations of the Qur´an (University of Texas Press 2002). Det är en bok som jag varmt kan rekommendera.

Faktum är att haditherna är ganska så problematiska, även om man anser att Muhammed verkligen var en profet som mottog uppenbarelser från Gud.

För det första. Haditherna började tecknas ner över 100 år efter Muhammeds död, och fortsatte sedan att tecknas ner i flera hundra år. Innan dess fanns inga skriftliga källor, endast muntliga traditioner. Om man ska dra en parallell skulle man kunna jämföra med om det hade funnits en omtalad person i Sverige som dog 1890, men som det av någon märklig anledning inte hade skrivits en rad om. Om sedan människor 2012 hade börjat skriva ner saker som de hört av sina far- och morföräldrar om denna person, saker som dessa i sin tur hört från sina föraldrar, som i sin tur hört dem från... etc. skulle väl väldigt få anse att det hela verkade speciellt trovärdigt.

Som Asma Barlas m.fl. påpekat är haditherna idag dessutom i praktiken ideologiska vapen, som används av olika läger inom islam. Det finns cirka 70.000 hadither. Av dessa har enligt Asma Barlas de mest patriarkala muslimerna framförallt valt ut 6 (!) som är uppenbart anti-feministiska , och ignorerat ett otal andra.

Hon skriver: "Among the latter are Ahadith that emphazise women´s full humanity; counsel husbands to deal kindly and justly with their wifes; confirm the right of women to acquire knowledge; elevate mothers over fathers; proclaim that women will be in heaven, ahead, even of the Prophet; record women´s attendence of prayers in the Mosque during the Prophet´s lifetime, including an incident where a girl played in front of him as he lead the prayer; affirm that many women (including women from the Prophet´s family) were unveiled in the later /ska möjligen stå "earlier"? min anm./ years of Islam; and record that the Prophet accepted the evidence of one woman over that of a man". (Barlas, s. 46)

Det skulle alltså vara möjligt att konstruera de mest förträffliga sharialagar om man endast valde ut de mest sympatiska haditherna. Tyvärr sker ju ofta det motsatta.

Det finns olika grupper av hadither som passar för helt motsatta åsikter - och vars respektive företrädare alltså söker stöd hos hadither med helt motsatt tendens...

Men det finns en annan invändning, som inte Asma Barlas tar upp. Det är nämligen så att Muhammed i den tidiga muslimska traditionen faktiskt inte sågs som felfri. Alltså är det kanske inte självklart att man kan bygga lagar på hur han agerade i varje konkret situation.

Å andra sidan verkar det vara så (vilket också antyds i den första noten till sura 80 i Mohammed Knut Bernströms Koranens budskap) att Muhammeds fel enligt samma traditioner brukade rättas till nästan genast genom Guds ingripande, så det argumentet kanske är mindre övertygade för troende muslimer.

Men en sak är klar - sharialagar betyder något helt annat hos det matrilinjära muslimska Minangkabaufolket än de gör i Afghanistan eller Iran...

Och, för att ta mera näraliggande exempel, i de områden av Europa där islam har fått majoritetsställning, som i den muslimska enklaven i Bosnien och i Albanien, har inga sharialagar införts.

Islamiska sharialagar kommer aldrig att "ta över" i Sverige, men å andra sidan har islam som religion med all säkerhet kommit för att stanna. Det är därför mer konstruktivt att se sympatiskt på muslimer som likt Asma Barlas försöker tolka islam i en anti-patriarkal anda, än att alliera sig med rabiata islamofober i en missriktad tro att man därigenom kämpar för kvinnors rätt.

För den hårda kärnan av främlingsfientliga islamofober är inte ett skvatt intresserade av kvinnors rättigheter. Här vill jag gärna citera ett uttalande av Jenny Nordberg, som bland annat arbetat i Afghanistan, som refereras i en krönika av Ola Wong i Svenska Dagbladet:

"Hot om våld och sexuellt våld kommer enbart när jag skriver om rasism och liknande. En gång fick jag en egen hemsida dedikerad till mig som uppmanade till våldtäkt....Jag kan på fullt allvar säga att jag hellre skriver om och argumenterar med jihadister än att skriva om den svenska rasismen och få könsord anonymt levererade av svenska rassar”....

Nu talar hon ju inte explicit om islamofobi men var och en som studerat fenomenet vet att hetsen mot islam i hög grad har blivit kärnan i dagens rasistiska och främlingsfientliga agitation.

Idag har (på nätet och annorstädes) en rosenrasande och vulgär anti-feminism, och en lika rosenrasande och vulgär xenofobisk anti-islamism kombinerats till en osedvanligt otäck och giftig sörja. Denna backlash är betydligt farligare än det totalt icke-existerande "hotet" om införandet av svenska sharialagar...

16 kommentarer:

Hmm sa...

Jag har inte en lika positiv tilltro till Isalm och deras vilja att få inflytande i Sverige som du har, surprie? :) Se hur det ser ut i svallvågorna av den arabiska våren, på Mali, Bali mm. Hat du läst om förslaget till författning, som förmodligen kommer att gå igenom i Egypten? Den får mig att bli mörkrädd och ser ett nytt Afghanistan all over.

Men nu jag bara inte "rädd" för Isalm. Jag är lika rädd för alla extrema religioner som an tänkas bli populära så att de vinner en tillräckligt stor grund att stå på som åsiktsutövare på vår demokrati. Jag hade varit lika orolig för Scientologerna, fast de smyger mer, som Jehovahs vittnen, Pingströrelsen eller de fundamentala Judarna som slår och spottar på kvinnor som inte sätter sig längst bak i bussan. Många verkar också blunda för att inom Buddism så är kvinnan inte lika mycket värd, eller hon är helt enkelt mindre värd, än en man och kan inte komma till Nirvana, Hon måste först återfördas som en man innan det är möjligt. Och en kvinnlig nunna/ munk har ca 2/3fler regler som hon måste följa vara en är att hon aldrig får säga emot en manlig munk.

Nej alla stora religioner idag är av ond för kvinnor.

Erik Rodenborg sa...

Jag tycker att du hårdrar en del. 



Buddha sa faktiskt att en kvinna kunde gå direkt till Nirvana, så det är ju konstigt att det finns buddhister som inte tror det.... Detta faktum har påpekats av många buddhistiska kvinnor (och män) och de är värda allt stöd, 



Dalai Lama har förresten upphävt alla regler som sätter män högre än kvinnor inom tibetansk buddhism och har även deklarerat att nästa Dalai Lama skulle kunna vara en kvinna. 



Men framförallt tycker jag att du inte ser de fundamentala skillnaderna mellan (för att nu använda marxistisk terminologi) den politisk-religiösa dynamiken i ett neokolonialt land som exempelvis Egypten och en utvecklad imperialistisk stat som Sverige. 



Ja, det finns en stor fara för att sharialagar skulle kunna införas i Egypten men jag ser det som i praktiken uteslutet att det skulle kunna hända i Sverige. Den socioekonomiska strukturen i vårt land tror jag utgör ett absolut hinder för detta. 



Ja, alla stora religioner idag är de facto patriarkala. Det gäller för övrigt också alla stora politiska partier. 


Men jag tycker att man kan se positivt på att kvinnor inom exempelvis buddhismen eller islam arbetar mot patriarkala drag i sina respektive religioner. Det är bättre än att fördöma dessa religioner rakt av.

PS.


Men totalitära patriarkala SEKTER som scientologerna tror jag är en annan sak. De är med all säkerhet inte reformerbara.

Anonym sa...

Du, Erik , som så många andra antar att den här staten kommer vara stabil.

Det tror inte jag utan världen kommer att ändras radikalt när olja och andra ändliga resurser sinar.

Helt andra förhållanden kommer råda: kanske ett samhälle som bygger på mindre grupper som kämpar för att inte hungra ihjäl, antagligen tänker de inte speciellt mycket på religioner då, inte till att börja med alla fall kanske en helt ny religion skapas som de avkristnade svenskarna ansluter sig till.

/Lars

Erik Rodenborg sa...


Lars

Visst, du kan ha rätt om framtiden, men då befinner vi oss i ett helt nytt läge och då är nog sharialagar det minsta av våra problem.

Det värsta scenario JAG kan tänka mig vore om den globala uppvärmningen helt löpte amok, och kampen kommer att stå om vilka som kan räddas från hettan genom att få meteorologisk asyl på Antarktis.

Hmm sa...

Buddha själv verkar ha varit ganska motvillig att erkänna kvinnliga munkordnar och uttryckte
stark misstro mot att kvinnor skulle få inflytande i trosfrågor.
När hans favoritlärjunge Ananda frågade honom varför svarade han:
"Elak, Ananda, är kvinnan, svartsjuk, Ananda, är kvinnan,
missunnsam, Ananda, är kvinnan, enfaldig, Ananda, är kvinnan".

Erik Rodenborg sa...

Hmm
Var har du fått citatet ifrån? Det kan vara intressant att se sammanhanget. Klart är att Buddha enligt traditionerna först var mot att tillåta kvinnliga munkordnar men sedan lät sig övertalas av några kvinnliga anhängare. Dessa ordnar hade dock regler som gjorde att de klart skulle underordna sig de manliga klostren.

Jag säger inte att Buddhas kvinnosyn var något man kan sympatisera med, men han ansåg ändå enligt traditionerna att kvinnor kunde gå direkt in i Nirvana.

Inom buddhismen idag finns en livlig kvinnorörelse, som utmanat patriarkala attityder, vilket uppenbarligen har påverkat Dalai Lama.

Anonym sa...

Ang religion så kanske man skall veta att tex den kände buddisten
Dalai lama:s företrädare innan 1950ledde ett land/rike som var det mest kvinnoförtryckande vi nånsin känt till. Värre än Talibanernas Afghanistan.

Erik Rodenborg sa...

FV

Visst var det kvinnoförtryckande, men har du belägg för att det var "Värre än Talibanernas Afghanistan"?

noboytoy sa...

Jag instämmer i, att alla religioner är patriarkala och kvinnohatiska, åtminstone som de framställs för oss som är tämligen novisa.

Tydligen finns det exempel på motsatsen inom islam, som Asma Barla visar och det är får man ju se som positivt. Detta skall jag lägga på minnet.

Överlag får jag säga, att jag ogillar alla former av manlig religion, eftersom dessa under tusentals år, mest har ställt till ett rent helvete på jorden. Kristna är inte ett dugg bättre än andra religiösa.

Same shit, different name.

Tack för all denna info, Erik. På vilket "annat ställe" kan jag läsa om Medina-surorna?

Erik Rodenborg sa...

NBT

Har skrivit om det här.
http://kiremaj70.blogspot.se/2009/10/jamlikheten-islam-och-koranen.html
Jag kommer att återkomma till frågan.

Anonym sa...

Det finns ett utryck för hur det var innan 1950 och det är att: "I Tibet har en kvinna samma värde som en sten".

En annan känd buddistisk figur, Gandhi, slog regelbundet sin fru vilket han skrev om i sin självbiografi.

Erik Rodenborg sa...

FV

Det citat du refererar bevisar ändå inte att kvinnoförtrycket var värre i Tibet än i Afghanisatan under talibanregimen. Var kommer det ifrån? Vilka brukar använda det idag?

Jag kan inte så mycket om Tibet före 1950 men så vitt jag vet fick kvinnor gå utomhus utan att bevakas av manliga släktingar, vilket de var tvingade till under talbantiden.

Gandhi gjorde även andra obehagliga saker, men vad i allsina dar har det med buddhismen att göra? Gandhi var inte buddhist, han var hindu. Borde du inte läsa på LITE mer innan du uttalar dig så tvärsäkert?

Anonym sa...

"Gandhi proclaimed himself a Buddhist"

http://www.phayul.com/news/article.aspx?id=12881&t=1

"But in Tibet, being born a woman was considered a punishment for "impious" (sinful) behavior in a previous life. The word for "woman" in old Tibet, kiemen, meant "inferior birth." Women were told to pray, "May I reject a feminine body and be reborn a male one."

http://rense.com/general81/faeeof.htm


Anonym sa...

"Tibet was close to, if not worse, than Afghanistan under the Taliban".

http://www.china.org.cn/china/Lhasa_Unrest/2008-04/09/content_14663932.htm

Erik Rodenborg sa...

FV

Tack för intressanta länkar. Men väl att märka, i den första länken framgår det att Gandhi kallar sig "buddhist" i samma andetag som han säger att Buddha egentligen var...hindu. Det skulle knappast en "riktig" buddhist säga...

Den andra länken är skriven av en mycket dogmatisk maoist, den tredje är från en officiell kinesisk webbsida. De är intressanta, men berättar kanske inte hela sanningen.

En mer odogmatisk marxistisk behandling av Tibetfrågan och Dalai Lama kan man finna på http://www.isj.org.uk/index.php4?id=457 .

MVH Erik

Verutschkow sa...

Min entusiasm för islam (och för all del en hel mängd andra religioner) är begränsad. Ändå är det intressant att i samband med det israeliska valet kunna få en del insikter, som man tydligen inte haft innan, gällande de ortodoxa judarna och deras livsstil.


Det finns alltså motsvarigheter till koranskolor där eleverna inte lär sig något annat än "toratugg" från 13 års ålder och uppåt ! Och det finns en klar opinion i Israel för att denna befolkningsgrupp inte längre skall åtnjuta så stora prvilegier som de faktiskt gör ! Och i en stat med ekonomisk kris och stora sociala motstättningar är det kanske inte så konstigt att det blir en diskussion om hur stora privilegier som bör beviljas en avskärmad grupp. Ett någorlunda tolerant samhälle bör kunna hålla sig med en mindre grupp avvikande men det fordras trots allt vanliga normala medborgare för att hålla ett samhälle igång.


F ö tror jag inte på en 2statslösning. 0, 1 eller 3 stater verkar rimligare.



The Happening

Den troligen första Supremes-låt jag hörde.  Jag hade börjat lyssna på popmusik i april 1967 och i juni 1967 hörde jag då plötsligt "...