fredag 9 juni 2023

Ett litet ställningstagande

En avgörande punkt i nästan alla debatter om AI kan ta över världen är frågan om de kan få ett medvetande. De som tror att de kan få det utgår från en teori om att tillräckligt komplicerade materiella cybernetiska strukturer kan skapa ett medvetande. 

Jag tror själv att medvetandet inte endast är en avspegling av materiella processer utan något annat. En aldrig så komplicerad maskin kan inte skapa ett medvetande. 

Jag är med andra ord inte materialist.

4 kommentarer:

Tidlösa sa...

https://www.youtube.com/watch?v=ACc-apSgctk

En förnuftig tantriker? Handlar om AI, etc. Dock ganska lång.

Erik Rodenborg sa...

Ihtressant. Och jag håller väl med om det mesta.

Anonym sa...

... inte materialist men liksom vi andra lever du i den materiella världen ...

https://en.wikipedia.org/wiki/Living_in_the_Material_World

Erik Rodenborg sa...

En materia som i och med kvantmekaniken ter sig mer och mer spöklik.

Det album du refererar till har jag konstigt nog aldrig ens hört talas om (när den kom stod nog mitt popintresse på undantag).

Däremot minns jag mycket väl att Madonna hade en hit med en låt 1985, där uttrycket "living in a material world" ständigt återkom.

Alltså med obestämd artikel, medan George Harrison använder det med bestämd artikel.

Jag hörde Madonnas låt första gången november 1985. Och undrade lite grann om hon verkligen var så cynisk som det lät, eller om det var nån sorts ironi.

Vid lite koll nu visar det sig att hon inte skrev låten själv, men att hon enligt vad hon själv sagt ändå identifierade sig med dess text.

Den kan höras här. https://www.youtube.com/watch?v=6p-lDYPR2P8

Med Vänsterpartiet första maj

Jag demonstrerade med Vänsterpartiet i Södertälje idag. Samling 12.30, avgång 13.00 och vi gick till stora torget. Ett möte med bland anna...