tisdag 13 juni 2023

Bluffannonser, dumhet och Greta Thunberg-hat

På förekommen anledning.

Alla som stött på uppgifter på Facebook om att Greta Thunberg avslöjat att hon blivit mycket rik genom att använda bitcoin bör förstås veta (de flesta fattar det nog med en gång)  att det är en del av en bluffkampanj. Denna har påstått samma saker om andra kända personer - som Ebba Busch, Leif GW Persson och många, många andra.

Men på senaste tid har det mest handlat om Greta Thunberg,

Meningen är att man sedan ska försöka göra samma sak med hjälp av anvisningar som finns under påståendet om ( i detta fall) Greta Thunberg . Jag har inte kollat dessa men den som verkligen går på det kommer garanterat att förlora pengar - istället för att vinna några.

Tyvärr har en del Greta Thunberg-hatare hakat på och menar att detta visar vilken girig och oseriös person hon är.

Under en av de senaste av dessa bluffposter har en av dessa Thunberg-hatare skrivit: "Tål inte se den där satans rika jävla pissråttan Greta som tror att man kan styra över vädret och klimatet med att hon blir 10 miljoner rikare”.

Det visar  förstås dels att denne man (ja det är en man) alltså hatar Greta Thunberg på ett närmast patologiskt sätt, dels att han är oerhört  lättlurad.

Det hela är mycket olustigt.

8 kommentarer:

Tidlösa sa...

Såg sådana "annonser" redan under klimatkampanjens glansdagar för x antal år sedan. Jag tror att jag kommenterade det på bloggen, men nu kan jag inte hitta det. Var det inte rentav en falsk Aftonbladet-annons?

Erik Rodenborg sa...

Det finns lite olika varianter, men , ja, den allra vanligaste är en falsk Aftonbladet-artikel. Det presenteras alltså som en nyhetsartikel. När det gäller Thunberg brukar rubriken vara något som exempelvis "SPECIALRAPPORT: Greta Thunbergs senaste investering förbluffar experterna och storbankerna är livrädda!"

Tidlösa sa...

OT. Blev Fred Hoyle medvetet förvägrad nobelpriset?

https://www.youtube.com/watch?v=jPhUXkXkpH4&t=40s

(Börjar circa 11 minuter in)

Hmmm...

Erik Rodenborg sa...

Det finns nog många som anser det. Förutom de anledningar som nämns i videon skulle man också kanske kunna dra upp det faktum att han stod för en kosmologi som av många ansågs vara vederlagd. Han var från och med 1948 den kanske främste motståndaren till Big Bang-teorin.

Om han verkligen förespråkade pseudovetenskap - som sägs i videon - är inget jag skulle våga ha någon åsikt om.

Tidlösa sa...

https://www.youtube.com/watch?v=89Mq6gmPo0s&t=93s

Goda nyheter? En helt färsk video från Hossenfelder.

Erik Rodenborg sa...

Jag äe inte helt säker på att jag förstod hennes argument, men jag är trött och kanske jag förstår mer om jag ser om videon senare...

Erik Rodenborg sa...

Har sett den igen. hennes sista "optimistiska" slutsats skulle dock - om man själv inte är lika optimistisk - kunna ses som ett språng in i någon sorts tro. Det påminner om Roger ´Penroses teori att oändlig gleshet i slutändan kommer att förvandlas till oändlig täthet. Jag hoppas att hon har rätt, men för mig handlar det i så fall om hopp, meden hon alltså verkar ha lyckats förvandla hoppet till tro...

Erik Rodenborg sa...

https://www.expressen.se/nyheter/annonsbedrageri-finansierar-hogerextrema-sajter/

Med Vänsterpartiet första maj

Jag demonstrerade med Vänsterpartiet i Södertälje idag. Samling 12.30, avgång 13.00 och vi gick till stora torget. Ett möte med bland anna...