lördag 3 juni 2023

Essingeskolan

Den sista av de skolor jag gick på i grundskolan var Essingeskolan - i nian. Årskursen 1970-71.

Bilden nedan är inte från den tiden - troligen tog jag den 2014. 

Men den liknar i stort sett hur skolan såg ut när jag gick i den. 

Anledningen till att jag inte varit lika pigg på att göra inlägg om Essingeskolan som om Lärarhögskolans Övningsskola och Rålambshovsskolan är att mina känslor för Essingeskolan är mycket mer ambivalenta. Min period där började bra hösten 1970 - det slutade katastrofalt våren 1971.

Men om jag vill göra en hisnande tidsresa är det nog ovanligt effektivt att åka dit. 

För ca tio år sedan fanns det (vet inte om den finns kvar nu) en pizzeria alldeles bredvid skolan. Jag åkte till skolan några gånger då och fick nästan en chock. Det kändes som igår. Verkligen som igår.

Sedan satte jag mig på pizzerian och hämtade mig från chocken.

Jag kommer nog att göra om det igen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken av Essingeöarna låg den på ? Det finns väl minst två ...

Erik Rodenborg sa...

Stora Essingen.

Anonym sa...

Påminner mig om att jag härom året gick på något slags offentlig visning av
en friskola just på Essingeöarna. Gick av tvärbanan och krånglade mig fram
till ombyggnationen. Inte så mycket att se men fin utsikt var det ...

Verutschkow sa...

https://hvilangy.se/stockholm/

Det var alltså den här nya/ombyggda skolan jag besökte. Fin utsikt. Men
nuförtiden måste alltså i princip gymnasieskolorna ligga innanför tullarna.
Efterfrågan på skolplatser i centrala lägen har ökat dramatiskt på senare
år ...

Verutschkow sa...

"Spännande val
Vi erbjuder ett brett utbud av individuella val och moderna språk. Välj bland kurser som kriminologi, astronomi, arkeologi, foto, dans, italienska eller mandarin!"

Visst är det andra tider nu än när du och jag gick i skolan !

Ryska kunde jag dock ha läst !

https://hvilangy.se/rymdvetenskap/
Men att ha rymdprofil redan i den åldern !

Erik Rodenborg sa...

Jag skulle ha varit överlycklig om vi i vår skola hade haft en rymdprofil redan från första klass.

Med Vänsterpartiet första maj

Jag demonstrerade med Vänsterpartiet i Södertälje idag. Samling 12.30, avgång 13.00 och vi gick till stora torget. Ett möte med bland anna...