tisdag 5 maj 2015

Är jag VERKLIGEN agnostisk i Quick-fallet?

På ett kommentarsfält har någon frågat sig om jag verkligen är så agnostisk i frågan om Thomas Quicks skuld som jag hävdar. Jag beskriver ju många som hävdar att han är oskyldig i mycket negativa termer och flera av dem som verkar argumentera emot detta på ett mer positivt sätt. Det låter ju inte så neutralt. Eller så insinueras det...

Jo, jag är agnostisk om Quick-fallet. Jag kan tänka mig att han verkligen erkände mord han inte begått för att få mediciner och uppmärksamhet. (Jag äter för tillfället bensodiazepiner /Stesolid/  mot panikångest, så jag kan förstå logiken i resonemanget.)

Men jag kan också tänka mig motsatsen - att han verkligen var skyldig och att i så fall medicinerna hjälps honom att minnas bättre. (Även det kan jag förstå - jag har visserligen inte fått upp bortträngda minnen av benzo, men däremot bortträngda känslor som jag bara anade att jag hade).

Jag är inte mycket för att lösa mordfall. Jag tillhör inte dem som efter att ha läst hälften av en pusseldeckare kan lista ut vem mördaren är. Jag brukar fatta det först när författaren själv avslöjar det. Jag orkar dessutom inte sätta mig in i alla diskussioner om benbitar. likhundar och sådant.

Men det finns en aspekt av debatten jag behärskar. Det är den som handlar om bortträngda minnen. Och då inte i anknytning till Quick, utan i allmänhet. Quick hade kanske bortträngda minnen som han fick upp - eller han kanske ljög för att få fördelar. Jag har ingen aning. Jag har ingen åsikt och kommer inte att skaffa mig någon, om inget väldigt oväntat sker.

Men jag vet att det finns överväldigande belägg för att minnen av övergrepp kan försvinna och sedan komma tillbaka. Och jag vet det i de flesta av dessa fall är den mest sannolika förklaringen en som inkluderar någon form av bortträngning  som mekanism.

Jag vet också att nästan alla som under åren kampanjat för Quicks oskuld har gjort det som ett led i en kampanj mot att bortträngda minnen existerar. Jag vet att de nästan alltid gjort det på ett ohederligt sätt och att de i en del av fallen har helt uppenbara dolda agendor.

Jag vet att alla dessa - och i synnerhet Josefsson - systematiskt mörkat det bevisade faktum att återkallade traumatiska minnen gång på gång bevisats vara sanna. Jag vet att de systematiskt undviker dessa fakta, och undviker att diskuterat de forskare som lagt fram dessa. Jag vet att de hyllar den ena extremkanten i framförallt den amerikanska  debatten och mot bättre vetande presenterar den som "vetenskapens syn".

Jag vet också att denna kampanj skadar alla människor som utsatts för övergrepp, men som inte mints detta hela tiden. Jag vet att detta drabbar barn, och vuxna som i efterhand börjar minnas (och även sådana som fått fram belägg och bevis i efterhand). Jag vet att de flesta som gör sig skyldiga till dessa mediala kränkningar inte agerar naivt, utan av allt att döma MEDVETET mörkar detta.

Jag vet att de stora media också medvetet undviker att behandla dessa frågor på ett seriöst sätt. De har slutit upp bakom kampanjen , och väljer att publicera det som stöder den. Och refusera allt annat. Det gäller i synnerhet Sveriges största tidningar, Aftonbladet och Dagens Nyheter.

Sitter här med en ångest som gör att jag knappt kan hålla mig över ytan. Jag skulle få mer lugn om jag lämnade ämnet, och endast skrev om ex.vis folktro, astronomi,  religion och politik. Och vackra minnen från min grundskoleklass.

Men jag kan inte låta bli att ta upp ämnen som bortträngda minnen och övergrepp Jag har personliga anledningar till detta - men även en desperat önskan att komplettera den extremt vinklade debatten. Det ger mig inte mindre ångest. Tvärtom.

De stora medias ensidighet är så deprimerande, men ställer också oroande frågor om vilken värld vi lever i. Och det klarar jag inte av att bara strunta i.

Det känns ensamt. Det känns otäckt. Men jag säger faktiskt samma sak som Luther en gång lär ha sagt: Här står jag ock kan inte annat..

12 kommentarer:

Anonym sa...

I detta är du inte ensam, tvärtom ett viktigt språkrör i kampen om att förstå och hantera det innersta smärtsammaste.

Monica Antonsson sa...

För mig är bortträngda minnen (som kan poppa upp när tiden är inne) en självklarhet. Det vet du. Jag fattar inte varför folk tvivlar. Det är ju hur logiskt som helst.
Och Qvick, ja han borde ha stannat där han var. Oavsett vad så är han för sjuk för att gå lös i samhället.

Anonym sa...

"Jag vet också att nästan alla som under åren kampanjat för Quicks oskuld har gjort det som ett led i en kampanj mot att bortträngda minnen existerar."

Har du redan glömt bort mig? .-)

Jag är ju helt övertygad om Qvicks oskuld men samtidigt helt oförstående till att detta med bortträngda minnen avförs helt på grund av Qvick. Det har ingenting med varandra att göra. Qvick var en lögnare rätt av.

Innan Qvick kände jag personligen att vi svalde detta med bortträngda minnen alltför lätt. Jag menar i stort varje fall som kom upp godkändes. Efter Qvick vände det och nu avförs sånt i varje fall. Åter igen, det där med att tänka själv är helt ute idag och istället måste man gruppera sig. Hur löjligt som helst.

Lämnar detta nu för jag känner att det kanske inte är så bra för dig just nu med sådana diskussioner med tanke på hur du mår. Har inte med det att göra egentligen så slå mig gärna på fingrarna men jag känner att du kanske skulle ta det lite lugnt med sånt här just nu. På precis samma sätt som jag har rått Ann-Charlotte. Det viktigaste är att ni hittar er själva igen och blir friska.

Ta vara på dig nu Erik

Erik Rodenborg sa...

Anonym 09.39.
""Jag vet också att nästan alla som under åren kampanjat för Quicks oskuld har gjort det som ett led i en kampanj mot att bortträngda minnen existerar."

Har du redan glömt bort mig? .-) "
---------
För det första skrev jag "nästan alla" inte "alla". För det andra syftade jag på de som driver professionella kampanjer, inte de som skriver kommentarer på olika bloggar.

Anonym sa...

Ok du tog nog det där lite fel tror jag. Det vara bara menat som ett skämt Erik. sorry

Krya på dig

Erik Rodenborg sa...

Anonym 7.50.

Det var vänligt sagt.

Erik Rodenborg sa...

Monica

Ja, vi har samma åsikter om bortträngda minnen. :-) Det gläder mig.

Vad gäller Quick lyfts han fram som nån sorts folkhjälte, en modern Dreyfus. Det är smaköst.

Verutschkow sa...

I dagens SvD recenseras Lambertz bok
under rubriken "LAMBERTZ lika orädd som GUILLOU" !

http://www.svd.se/kultur/litteratur/lambertz-lika-oradd-som-guillou_4539080.svd

Händer f ö att jag springer på Lambertz på centralen men har aldrig
vågat/velat tilltala honom ...

Erik Rodenborg sa...

Ja, jag har läst den, jag har SvD. Ovanligt saklig för att handla om detta infekterade ämne.

Men SvD har behållit en viss saklighet i frågan , till skillnad från de fullkomligt hysteriska DN och AB.

Anonym sa...

Du är inte ensam! Vi är många som försöker på olika sätt att påvisa denna dolda agenda. Det positiva är att media mer och mer tappar i förtroende.
Självklart finns bortträngda traumatiska minnen både rörande sexualbrott och andra övergrepp som tortyr och liknande.
Tänk på alla kvinnor och flickor som utsattes för våldtäkt i andra världskrigets slutskede som förträngt det i decennier? Och inte vet varför de mår så dåligt?
När Patrik Sjöberg kom med sin bok fanns ingen motkraft. Det var liksom "ofarligt" det han talade om. Det var i sportens värld.
Tortyroffer behöver också speciell behandling för att minnas och förstå sina reaktioner. Jag har skrivit det tidigare hur det görs skillnad på minnen och "minnen".

Det är ett hyckleri utan dess like i media.

Ann-Charlotte sa...

Tycker som jag skrev tidigare att du är modig som skriver om de här ämnena. Känns som du har en brant uppförsbacke framför dig, för att uttrycka det milt. Men du har mig också. Jag tror på det du skriver.

Erik Rodenborg sa...

Anonym 14.33 och Ann-Charlotte

TACK!

En fundamentalist som omvärderat Josua

Josuas bok är förmodligen den otäckaste boken i Bibeln. I den beskrivs hur Gud leder israeliterna i ett fälttåg med syftet att utrota den ka...