torsdag 11 september 2014

När jag "röstade" 1965

Jag skrev en gång att första gången jag röstade var i skolvalet 1970, då jag röstade på VPK, nuvarande Vänsterpartiet.

Men faktum är ju att jag på ett sätt röstade i ett minival i början av 1965.

Det var jag som hade kommit på att ordna ett miniriksdagsval i familjen. Jag hade nog en del baktankar med det. Jag hade nyss fyllt tio, och de senaste månaderna hade jag använt min veckopeng till att köpa Ny Dag.

I början ver det (i alla fall på det medvetna planet) mest för att jag var nyfiken på hur knäppa de där kommunisterna var. Men efter ett tag tog jag intryck. Speciellt efter att ha läst om Vietnam. Det ändrade min världsbild, på många sätt.

Så hade vi det där "valet". Jag hade gjort fem röstsedlar för varje riksdagsparti, och möjligen också för KDS. Och alla fem röstade, även min lillasyster, som var fem år!

Mamma skulle räkna rösterna. Och så plötsligt ser hon alldeles paff ut. "Vem har röstat på kommunisterna?" säger hon. med ett lite chockat tonfall.

Jag tvekar om jag ska avslöja hemligheten. Men innerst inne hade jag nog bestämt mig för att göra det.

Så jag säger till sist "det var jag". Hon tittar mycket förvånat på mig. Så hade jag fått sagt det också....

Och, ja, jag ska rösta på Vänsterpartiet i år också. Man måste ju följa sina egna traditioner....

Inga kommentarer:

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...