måndag 18 april 2011

Suggestivt av Enya

En av de mest suggestiva sångerna av Enya tycker jag är Pax Deorum. Den fascinerar mig en hel del. I motsats till Enyas musik i övrigt tycker jag det dessutom finns en aningen kuslig underton i just den sången...

Jag tycker annars att Enyas musik inte endast är vacker, utan också mycket rofylld. När jag inte kan sova brukar jag spela en CD av Enya så sjunker jag in i en behaglig lugn känsla - och kan ibland somna.

Första sången jag hörde av Enya var Anywhere Is, som en musikvideo på TV4 1995 (Inte samma video som till denna länk!!) . Sedan dess har jag tyckt mycket om att lyssna på henne.

2 kommentarer:

Anonym sa...

En annan liknande låt är Cursum perficio. Mycket mörkmagisk och suggestiv. Rekommenderas! :-)

Erik Rodenborg sa...

Ja, den kan man lyssna på här http://www.youtube.com/watch?v=Hd_DuEU6Mvg .
Och, ja, den är väldigt suggestiv..

Påskfirandet - den kusliga bakgrunden

Långfredag....  Dagen då man ska fira hur "Guds son" offrades och torterades ihjäl för 2000 år sedan.  Många vet dock inte bakgrun...