lördag 30 april 2011

"The devil's right hand" och vapenlobbyn

Borde inte Sarah Palin, och den till stor del högerkristna vapenlobby som kombinerar en hejdlös entusiasm för dödliga handeldvapen med retorik om "kristna värden", ta och lyssna på countrylåten "The devil's right hand" ? För att kanske rentav ställa frågan vem de egentligen tjänar?

Fast lyssnat har de säkert redan gjort, förstås. Låten ligger även på "patriotiska" sidor och till och med på öppet högerextrema. Det är något jag inte förstår. Finns det undermeningar i texten som jag inte fattar?

Läst rakt upp och ner säger den att pistolen är djävulens högra hand, och att den leder folk i fördärvet. Och att huvudpersonen borde ha lyssnat på sin mammas varning för att någonsin skaffa en sådan.

Eller? Finns det ändå någon undertext jag missat? Vad går den i så fall ut på?
-------------------------------------------
TILLÄGG
"Tidlösa" har gjort lite research om ""The devil's right hand"".
Jag lyfter upp hans kommentar här: "Vad märkligt. Originalet verkar vara gjort av en viss Steve Earle, som står politiskt till vänster. Han tillhör fredsrörelsen! Det kan ju vara så pass enkelt, som att högerextremister faktiskt är dumma i huvudet...".

Det bekräftar min spontana känsla av att det var en sympatisk låt, som inte hade någon obehaglig undertext...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att se att du skriver om denna. jag googlade just på texten och undrar samma sak. Varför gillar nazisterna denna sång?

/Torbjörn Jerlerup
http://ligator.wordpress.com

Tidlösa sa...

Vad märkligt. Originalet verkar vara gjort av en viss Steve Earle, som står politiskt till vänster. Han tillhör fredsrörelsen! Det kan ju vara så pass enkelt, som att högerextremister faktiskt är dumma i huvudet...

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...