söndag 24 april 2011

"Julian Assange – ett litet äckel utan principer"

Kan inte låta bli att länka till Jan Guillous krönika med ovanstående (aningen provokativa...) titel idag,

Han har absolut en hel del poänger. Läs och begrunda! Men dessutom är kolumnen sensationell av ett annat skäl. På sätt och vis sågar han av en av de grenar han oftast brukar sitta på.

Lägg noga märke till vad Guillou faktiskt skriver:

"Att vi inte vet beror på Julian Assange själv, som vägrar att inställa sig för förhör i Sverige. Vilket, om han vore så oskyldig som han och hans anhängare hävdar, vore ett snabbt och enkelt sätt att få misstankarna avskrivna. De flesta som misstänks för sexualbrott i Sverige går faktiskt fria, beroende på rätt höga beviskrav.

I stället har Assange inlett en kampanj mot det svenska rättssystemet. Han jämför Sverige med Saudiarabien och menar att här döms oskyldiga män på löpande band eftersom vårt land järnhårt behärskas av feministerna.

...Också för den som likt jag själv under decennier ägnat sig åt att kritisera brister i det svenska rättssystemet framstår de juridiska resonemangen från Assange och hans krets som så befängda att de inte ens är värda att ta på allvar. Än mer pinsamt är att välkända radikala samhällskritiker som John Pilger, Michael Moore och Tariq Ali tycks backa upp den här kampanjen... Julian Assange riskerar på sin höjd ett bötesstraff, av anklagelserna att döma."

Det Guillou skriver i citatet ovan är mer än intressant. Det är oerhört fascinerande.

Han har med all säkerhet rätt i sakfrågan, det är bara en sak... Och det är att ett av hans favoritteman de senaste 20 åren är påståendet att det sitter ett betydande antal oskyldigt sexualbrottsdömda män i svenska fängelser.

Hur hänger det ihop? Det enda jag kan komma på just nu är att Jan Guillou utan att riktigt fatta vad han gör här avslöjar att han egentligen inte tar sin egen retorik om oskyldigt dömda på allvar...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Sathya Sai Baba är död!!!

noboytoy sa...

Höll själv på att sätta kaffet i halsen redan över Guillous medverkan i dokumentären.

Där var han förvånansvärt återhållsam när jag hade väntat mig att han skulle gå i försvar för JA.

Nu detta.

Man frågar sig vad som har hänt? Guillou är ju, som du säger, en av de som brukar skrika högst och mest om hur många stackars oskyldiga sexbrottslingar vi har i våra fängelser.

Har Guillou börjat läsa och ta till sig statistiken, som säger att alldeles för många sexbrottslingar går fria från straff? Är detta något han har missat tidigare? Varför denna helomvändning?

Man häpnar.

Shed Light sa...

Senast jag hörde något vettigt från Guillou var i hans allra första bok ("Om kriget kommer " har jag för mig att den hette,om svenskars deltagande i Kongokriget) så jag blev också ytterligt förvånad över denna svängning.
Vad har hänt?
Ska han nu återgå till att hävda sitt Guillou-mantra om oskyldigt dömda för sexualbrott?
Eller är detta en bestående "förändring"?
Framtiden får utvisa, men dessa rader ska jag i alla fall lägga på minnet...

Erik Rodenborg sa...

Jag tror inte att Guillou genomgått någon större sinnesförändring. Han visar endast här att han temporärt kan växla om spår när han av någon anledning tycker sig ha intresse av det.

Min tro på mirakel är nog ganska så begränsad.

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...