lördag 8 september 2018

En stödröst på Miljöpartiet

De senaste undersökningarna visar att Miljöpartiet riskerar att hamna under fyra procent.

Utan Miljöpartiet inte en chans till en rödgrön regering. Utan MP - en alliansregering i skuggan av ett växande SD.

Eller en olustig allians mellan S och något av de närmast nyliberala mittenpartierna.

Utan en rödgrön regering - en regering där klimatfrågan kan bli en kohandel mellan Åkesson och Kristersson.

Jag hade tidigare funderingar till stödröst på MP, funderingar  som jag höll på att lämna. Men nu har jag bestämt mig för att göra det i alla fall.

Miljöpartiet behövs i riksdagen, hur vacklande, och opålitliga, de än må vara.

De behövs framförallt för att förhindra ett regeringsskifte och en alliansregering. Men också för att klimatopinionen ska få en starkare ställning i riksdagen.

Det viktigaste nu är alltså att hindra att alliansen blir större än de rödgröna i riksdagen. Därför är det nödvändigt att tillräckligt många röstar på Miljöpartiet. Inte för att de har den bästa politiken (det har V) utan för att förhindra att en segerrusig allians ska få dominera politiken de närmaste åren.

Inga kommentarer:

Langoljärerna

Den kanske mest fascinerande, och en av de mest skrämmande, av Stephen Kings berättelser är nog  "Langoljärerna". Jag läste den n...