torsdag 22 november 2012

Mohamed Omar...

... går verkligen mellan ytterligheter.  2009 antog han en linje som isolerade honom från 99, 9 procent av alla som inte var ovanligt extrema islamister. Det enda undantaget var egentligen en viss typ av atypiska högerextremister, som av någon form av anti-semitiska skäl ville alliera sig med honom.

Nu har han istället börjat uttala sig på ett sätt som kommer att isolera honom från, inte bara islamister, utan från muslimer i allmänhet - och kanske en hel del andra "religiösa". Se exempelvis detta citat från hans nya blogg :

"Jag kommer att trivas i helvetet för där får jag umgås med Voltaire, Karl Marx, Nietzsche och andra. Paradiset verkar tråkigt i jämförelse. Helvetet är mitt paradis."

Den gemensamma nämnaren mellan båda linjerna är ju att han provocerar och sårar tidigare anhängare. Olika grupper av människor, förvisso,  men även i det senare fallet marginaliserar han sig nog en hel del. 

Först låter han som Khomeini och Hizbollah, sen börjar han låta så att känsliga människor i den muslimska miljön (och inte bara där...)  kanske kommer att uppfatta honom som snudd på "satanist"...

Nej, Omar är definitivt inte satanist, och jag förstår nog hans poäng. Men den provokativa okänsligheten verkar vara konstant. 

3 kommentarer:

Tidlösa sa...

Herr Omar verkar vara en klassisk sorglös småborgare. Hans lappkast är tvärare än t.o.m. mina egna.

Med risk för att bli missuppfattad, så tycker jag att hans högerextrema blogg var mer fascinerande än den virriga allmänvänsterblogg han har idag... :D

Jag noterar vidare att Kommunistiska Partiet förlåtit honom. Man undrar om de lika snabbt hade förlåtit en sionist som gjort avbön...? KP har aldrig kunnat skilja mellan anti-sionism och anti-semitism, och det kan inte fibbarna heller, där Omar numera är medlem (FiB/Kulturfront). Det är givetvis *därför* våra hemmastalinister har förlåtit honom. Aha!

Jag tror att Omar trots sina tvära kast på vissa punkter ändå har haft likartade åsikter. Han tog avstånd från wahhabismen även under sin "islamistiska" period, till förmån för sufismen. Han är fortfarande mot Israel. Det var han även tidigare. Lappkastet kanske inte är så tvärt i hans eget medvetande?

Fast jag undrar ändå vad Omar kommer att bli om tio år. Tänk om han svänger igen, nu till att bli folkpartist eller moderat? *Det* lär KP aldrig förlåta...

Erik Rodenborg sa...

Såg just det om Proletären och KP påi hans blogg. Har han haft kontakter med dom tidigare? Pendlar han mellan islamism och stalinism?

Eller vad?

Tidlösa sa...

Jag vet inte. Jag har inte hunnit titta på allt han skrivit, men det låter onekligen märkligt att KP skriver "välkommen tillbaka". Dessutom hyllar han Torbjörn Säfve för att denne kallat sig "anarko-stalinist". (Jag trodde att han var anarko-muslim!) Märklig kille, det där...

Påskfirandet - den kusliga bakgrunden

Långfredag....  Dagen då man ska fira hur "Guds son" offrades och torterades ihjäl för 2000 år sedan.  Många vet dock inte bakgrun...