lördag 28 maj 2011

Skogsrån - ämnet som jag lämnade

Det var våren 2007 som jag slutligen lämnade universitetet, i och med jag hoppade av avhandlingsämnet om skogsrån.

Jag borde nog ha klamrat mig kvar, även om det var en massa som var motigt.

Jag var inne på det gamla systemet, då avhandlingsprojekt inte var tidsbegränsade. Så jag skulle inte ha behövt känna en extrem tidspress. '

Det var tradigt att skriva av folkminnesanteckningar för hand, och så, men jag var så pass förälskad i skogsrån att jag kanske skulle ha klarat det till slut.

Ja, man ska inte gråta över spilld mjölk sägs det. Men jag slutar ändå med att länka till Måna Bergers fint underfundiga dikt om detta väsen, "Talle-Maja".
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ab/Troll_woman.gif

Skogsrå möter kolare, av Per Daniel Holm 1882

Inga kommentarer:

Påskfirandet - den kusliga bakgrunden

Långfredag....  Dagen då man ska fira hur "Guds son" offrades och torterades ihjäl för 2000 år sedan.  Många vet dock inte bakgrun...