torsdag 26 maj 2011

Ratko Mladic har gripits

Det är inte en dag för tidigt.

Men de västledare som gjorde hans brott möjliga genom vapenembargot mot det angripna Bosnien är inte gripna.

De är också medskyldiga. Det gäller inte minst Carl Bildt, som idag brer ut sig på Newsmill om frågan.

Då gav många västmakter sitt diskreta stöd under bordet till serbchauvinismen som en garant för "stabilitet" på Balkan.

Idag behövs den inte längre, nu är det nyliberalism som gäller. Därför kan Mladic gripas nu.

Jag gläder mig verkligen åt att Mladic äntliigen ställs till svars, men jag tycker liksom inte att det räcker.

7 kommentarer:

Anonym sa...

jag är bosnier..
mycket bra skrivet.. SANNING

Anonym sa...

Bosnierna är inte oskyldiga heller.
Alla sidor är både skyldiga och oskyldiga. En typisk balkan-sörja.

Erik Rodenborg sa...

Jag sympatiserar med den första kommentaren.

Den andra blandar ihop konkret och abstrakt, huvudsak med bisak. Att säga att alla sidor är "både skyldiga och oskyldiga" kan låta sofistikerat, men är snarare sofistiskt.

Vem som bar huvudansvaret för att den etniska rensningen inleddes, gradvis trappades upp och till sist ledde till massmord som det i Srebrenica, är idag helt klart. Och det var INTE bosniska muslimer.

Anonym sa...

Serbhatet florerar ser jag.

Erik Rodenborg sa...

/suckar/
Och om man beskriver nazismens brott skulle kanske någon komma och skriva att "tyskhatet florerar".

Att inte fatta att ett avståndstagande från serbchauvinism inte är liktydigt med "serbhat" är ofattbart korkat.

För att nu släppa all polemisk polityr och endast säga den brutala sanningen...

Anonym sa...

Jag är måttligt förvånad över att det bara var en Serb som sa emot, de gillar inte när man går emot dem. Nyligen så fick jag höra att jag var rassist (visste inte att Serber var en ras för sig?!) för att jag tyckte att det inte hade tydliggjorts nog vilka som var huvudförbrytarna i det Bosniska kriget. Brukar också dra den tyska parallelen, me det bemöts med "men hallå vi dödade inte flera miljoner muslimer, det var bara 66 000 som dog (ingen aning var de fått siffran ifrån?!),, BARA.. Det är liksom lönnlöst.

Nästan lika lönnlöst som att övertyga mjäkiga Bosniska muslimer (som för övrigt kan minder om Islam än de flesta svenskar som haft religion på högstadiet)om att " jag hatar ingen, det var så länge sedan" inte är rätt attityd, och att utbilda sig i sin egen historia inte innebär att man hatar någon. Det verkar som om de nya generationer umgås med varandra, Serber och Bosniska muslimer, starka vänskapsband skapas och Bosnierna känner sig som "svikare" om de säger som det ÄR. Serber å andra sidan, verkar inte bry sig så mycket, utan snarare övertalar de andra om att det nog är deras fel. Mer konflikt-rädda och mjäkiga folk än Bosnier får man leta efter!Nu har de av ren jäkla mjäkighet även börjat kalla sig själva för JUGGAR, 20 år efter att landet som det var då, har slutat existera. Och de som inte är det, ja, de sakna fortfarande grundkunskaperna och känner inte till historia, men har bestämt sig för att inte ha med Serber att göra.

Serber å andra sidan, de samma som umgås med Bosnier på fritiden, har med stolthet berättat hur de har varit på IMBD och röstat ner Angelina Jolies film In the land of blood and honey utan att ha sett den, för alla säger att den är anti Serbisk och att Serber dödar muslimer i den. "Men det var det Serber gjorde"- nä då får jag höra att jag är rassist. När jag säger att i Sverige finns det inga Serber från Bosnien utan bara Serbien, och det för att de inte behövde fly undan någonting,då får jag höra att jag är dum i huvudet. För varje kommentar som är fakta får jag höra SERBHATARE RASSIST IDIOT osv. Så Serber hatar mig, och sen hatar Bosnier mig för att jag har gjort deras "vänner" ledsna.

Anonym sa...

Asså, det är ingen ide lägre.. Jag förstår nu dock denna konflikt.

1. Serberna anfaller
2. Bosnierna låtsas som ingenting
3. Bosnier slickar Serbernas röv
4. Serber fortsätter anfalla
5. Bosnier slickar på eller gömmer sig
6. Bosnier fattar att de ska dö
7. Bosnier börjar fajtas
8. Bosnier börjar vinna tillbax sin mark
9. Bosniernas president säger nä NU är det dags för fred
10. Bosnierna säger upp det de har vunnit
11. Serberna får halva landet efter att de mördat eller jagat bort nästan en miljon muslimer och kroater
12. Bosnierna håller käft och är tackamma för att ha 49% av sitt land
13. Serberna säger att det inte räcker att de ska ha halva landet, utan vill vara ett land för sig
14. Bosnier ber dem att sluta
15. Serber säger att det är synd om dem och att det inte gjort något fel
16. Bosnierna bryr sig inte
17. Bosnier slickar Serbernas röv

Hade jag varit kanibal hade jag aldrig ätit en Bosnier, de måste smaka skit..

Så är det. Sen måste det sägas att i det bosniska kriget så var det många Serber på den bosniska sidan, som ville försvara sitt land. De Serberna är mer realistska än Bosniska muslimer, mindre fega, och säger mer rakt ut vad den serbiska sidan har gjort och stått för. Samma gäller för Bosniska judar.

Ibland känns det som om jag försvarar deras land mer än de själva gör det..Och visst, det är inte över. De enkelspåriga Bosnierna tänker jaha ja nu är han fångad, rättvisa äntlinge.

Nope. Carl Bildt släppte ut Plavsic. Carl Bildt har starka intressen i Serbien http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10884791.ab

Man borde definitivt koncentrera sig på "kriget bortom sikt" istället för att omskola mjäkiga bosnier, hatiska Serber eller kanske kroater som än idag hoppaa på att tillhöra kroatien som inte vill ha med dem att göra pga deras något primitiva framtoning. Vill inte generera, men tyvärr, så är det så här mer eller mindre.. Folket kan inte ändras, men de riktiga krigsherrarna kan ställas till svars!

En fundamentalist som omvärderat Josua

Josuas bok är förmodligen den otäckaste boken i Bibeln. I den beskrivs hur Gud leder israeliterna i ett fälttåg med syftet att utrota den ka...