fredag 26 december 2008

Titta vad jag fick...

Min blogg har fått utmärkelsen “Nice Blog Award” av Motherbitch, som på andra bloggar också kallar sig Motherwitch.

Det är väldigt glädjande, men det ger mig en viss vånda. För det finns lite villkor förknippat med att ta emot utmärkelsen, som delas ut som en typ av kedjebrev.

"* De som mottagit awarden ska lägga upp en bild på den.
* Länka till den bloggen du fick den ifrån.
* Ge den vidare till så många andra bloggare du vill & länka till deras sidor.
* Lämna ett meddelande i deras bloggar, så de vet att de fått awarden."

Det andra och det sista är inga problem. Vad gäller det första har jag än idag inte lyckats lista ut hur man lägger upp bilder på bloggen, så det får vänta tills jag lärt mig det.

Vad gäller det tredje försätter det mig i ett dilemma. Det finns så många bra bloggar och det känns orättvist att behöva välja ut någon av dem. Men nu visar det sig att många bra bloggar redan har fått utmärkelsen. Naturligtvis Motherbitch själv, men också Lotta, som var den som gav den till Motherbitch. Lotta gav den också till Kjell-Åke och bloggen Överlevare. Motherbitch gav den dessutom också bland annat till Marinas blogg och Vargen.

Alla dessa, och då i synnerhet Motherbitchs egen, och många till är mer än väl förtjänta av priset, men jag väljer att lägga till två som inte har fått det ännu.

Den första är för mig helt självklar. Det är Blog.Consequentia, som under de senaste åren, tillsammans med hemsidan Consequentia, som den är kopplad till, varit en ovärderlig källa till kunskaper om kampen mot övergrepp, och framförallt kampen mot de figurer som arbetar på att förneka och bagatellisera övergrepp mot barn. Den rekommenderas varmt.

Men sedan skulle jag vilja välja ut en annan blogg, med ett helt annat ämne. Den görs av Egil Karlow och har den helt förskräckliga titeln "Organ för: Buddhism-marxismen" och man skulle kunna ana det värsta. Men det är inte en blogg för någon obskyr sekt, utan en blogg som för en för mig intressant och mycket givande diskussion om förkapitalistiska samhällen, relationen mellan religion och marxism och liknande frågor. Udda, ja, men jag tycker att den är värdefull.

Detta om detta. Den som vill se hur utmärkelsen ser ut gå tillbaka till Motherbitch. Hon vet mer än mig om att lägga ut bilder på nätet…

Inga kommentarer:

Parabol om den nya könslagen

Parabol är en intressant och läsvärd tidskrift som startats av Kajsa Ekis Ekman. I det senaste numret finns en debattartikel som på ett grun...