söndag 17 maj 2020

Och vad skulle Lisbeth Salander ha tyckt?

Det enda jag visste om Paolo Roberto fram till igår - förutom att han har varit boxare - är att han spelade sig själv som "good guy" i den definitivt feministiska spelfilmen Flickan som lekte med elden (filmad efter del två i Stieg Larssons trilogi!). I filmen samarbetade han med, och försökte hjälpa - Lisbeth Salander...

Det verkar ju inte ha hindrat honom att själv (enligt vad han säger  i en intervju) bli "militant motståndare till feminism".

Sorgligt. Och sedan gick det som det gick.

12 kommentarer:

Tidlösa sa...

Lite störande att media kallar honom "Paolo". De borde ju kalla honom Roberto... Särskilt nu.

Erik Rodenborg sa...

Jag har inte ens tänkt på det. Gjorde en snabb koll nu. Ofta används både för-och efternamn men det ser ut att vara så att när endast det ena namnet nämns blir det nästan alltid Paolo.

Det skulle vara intressant att jämföra med andra fall.

Verutschkow sa...

https://en.wikipedia.org/wiki/Paolo_Roberto
Finns något talesätt om "I'm a lover not a fighter" ...

Grattis på namnsdagen !

Erik Rodenborg sa...

Intressant Namnsdagar brukar jag inte ens tänka på.. Du är nog den förste på flera år att uppmärksamma den....

Erik Rodenborg sa...

PS. Men för någon timma blev jag det faktiskt på Facebook. Det är kanske så att namnsdagsfirande har någon sorts uppsving nu.

Verutschkow sa...

Du har ett tämligen tidlöst och internationellt gångbart förnamn ...

Erik Rodenborg sa...

Jag vet inte om jag gillar d6t. Som barn tänkte jag ofta på att jag hade samma förnamn som Erik XIV, som dog av förgiftad ärtsoppa...

Tidlösa sa...

Helt off topic.

https://ashtarbookblog.blogspot.com/2020/05/steeped-in-esotericism.html

Erik Rodenborg sa...

Tack för det Jag vet om den, men har ännu inte köpt den. Det enda jag kan skylla på är den vegeterande tillvaro jag numera har fått pga covid-19-eländet...

Erik Rodenborg sa...

PS. Jag har skickat länkadressen till din recension, till Per Faxneld.

Tidlösa sa...

Thank you!

Erik Rodenborg sa...

Per Faxneld uppskattade recensionen, men var tveksam till tolkningen FFF/666.

En fundamentalist som omvärderat Josua

Josuas bok är förmodligen den otäckaste boken i Bibeln. I den beskrivs hur Gud leder israeliterna i ett fälttåg med syftet att utrota den ka...