torsdag 7 maj 2020

Covid-19 - inte ett virus som andra?

Covid-19 blir mer och mer konstig. Och därmed kuslig. 

Nyligen har man fått reda på två saker - som tillsammans får tanken att svindla.

Det första är att viruset drastiskt kan sänka lungkapaciteten, inte på det sätt som lunginflammationer vanligtvis gör, men genom att skapa blodproppar som stänger av en stor del av lungorna ..  vilket skapar syrebrist.

Läskigt värre, men ändå inom ramarna för vad man kan tänka sig att ett ovanligt otäckt virus kan göra.

Men det andra går långt utöver vad åtminstone jag kan tänka sig i den vägen.

Viruset tycks nämligen ha kapaciteten  att i dessa lägen ge kroppen extra krafter -  så att den sjuke kan vara uppe, och gå, eller skriva SMS, och mycket annat, när lungkapaciteten är så låg så att människor i det tillståndet annars ligger medvetslösa. Hur kan ett sjukdomsalstrande virus också skapa en sådan extraenergi?

Varifrån kommer kraften?

Nästan spöklikt.. Och åtminstone hittills oförklarligt. 

Covid-19 skiljer sig definitivt från alla andra virus jag har hört talas om.

13 kommentarer:

Tidlösa sa...

Ett försök till förklaring finns i Richard Levitans artikel i New York Times "The infection that's silently killing coronavirus patients"

Erik Rodenborg sa...

Intressant. Och inte låst. https://www.nytimes.com/2020/04/20/opinion/sunday/coronavirus-testing-pneumonia.html?fbclid=IwAR1fWSzH0b32zfpyVBsYbRiGwdKc3UIO2plwbyB1i5OFc9BH_WS9_qefnik

Tidlösa sa...

En sak jag tycker är märklig med corona är att det bara drabbar ekonomiskt utvecklade länder med Iran dom enda undantag. Eller har jag fel?

Tidlösa sa...

En konspirationsteori jag INTE tror på. Bill Gates måste vara satanist för en av substanserna i det coronavaccin han vill utveckla kallas "luciferase"...

Tidlösa sa...

Off topic. Kolla "Is the sun conscious? Rupert Sheldrake interview, Waking Cosmos". Handlar om panpsykism. YouTube

Erik Rodenborg sa...

Tidlösa 14.23
Kommunikationerna är kanske tätare mellan Kina och de imperialistiska staterna än mellan någon av dessa och de utsugna länderna...

Tidlösa 15.04 Nej, men "luciferase" är en så speciell term att den som myntade namnet ändå inte kan ha gjort det av en slump. Ingen någorlunda bildad person i vår del av världen kan komma på det namnet av en slump.



Erik Rodenborg sa...

Tidlösa 15.14
Ska ko0lla lite senare. Låter spännande. Enligt teosoferna är ju al materia medveten...

Tidlösa sa...

Kanalen heter metaRising och verkar intressant. Funderar på att länka från min blogg till hela intervjun med Sheldrake. Se även Donald Hoffman. Kanalen verkar försvara panpsykism.

Tidlösa sa...

Du är väl redan övertygad men en annan intressant grej är "Missing Evidence" på en YouTube-kanal som heter The Institute of Art and Ideas. Om hur vetenskapen alltmer liknar fantasi...

Erik Rodenborg sa...

Jag tor jag hittat en av de kanaler du avsåg. Hinner inte kolla mer noga nu, men en av de saker jag definitivt ska läsa där är Roger Penroses funderingar här https://www.youtube.com/watch?v=Co8v5-0znf0 ...

Han var så vitt jag fattar en av de som bidrog till Big Bsng-teorins utveckling men kom sedan med ett alternativ till den. Som i och för sig verkar ännu mer underlig...

Jag ska ut nu, får leta vidare ikväll.

Tidlösa sa...

Om jag har förstått saken rätt är Penrose inte ens dualist utan ett slags trialist eller vad i allsin dar man ska kalla det. Den matematiska världen är den tredje vid sidan om materia och medvetande.

Tidlösa sa...

Har kollat intervjun med Penrose. Såg du nakenbadaren i bakgrunden? Penrose har märkliga idéer

Erik Rodenborg sa...

Jag kollade bara Penrose så jag måste ha missat nakenbadaren. Jag gillade hans resonemang om varför datorer inte kan ha ett medvetande. Och också varför de därför knappast bli en fara i sig. Jag har en bok av Penrose hemma nånstans om hans alternativ till den "vanliga" Big Bang-teorin, som jag läste slarvigt men nu inte hittar.

Men en sak i den visar verkligen att ha tar matematiken på blodigt allvar. Enligt honom så kommer expansionen att fortsätta tills det i praktiken blir ett tomrum-. Ekvationerna som beskriver ett tomrum är närmast identiskt lika de för en total täthet. Därför kommer universum vid en gräms då det blivit väldigt, väldigt tomt plötsligt slå om så att det blir väldigt tätt. Ekvationers makt när stor.

För övrigt hade han i boken som jag köpte en riktigt intressant kritik mot termodynamikens andra lag.

Som synes verkar han inte vara rädd för något i den teoretiska världen.

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...