söndag 24 mars 2019

Vidarkliniken

Vidarkliniken ska läggas ner. Nu gäller det tydligen i denna omgång inte polikliniken, utan endast kliniken, men frågan är i så fall vad nästa steg i så fall blir.

Ett debattinlägg i Aftonbladet som protesterar mot nedläggningen kan läsas här.

Vidarkliniken drivs av antroposofer, en religiös strömning som grundades av Rudolf Steiner  (1861-1925).

Jag tänker här inte gå in på den medicinska debatten om frågan, endast referera till några personliga erfarenheter.

Jag gick faktiskt till Vidarkliniken våren 2014 för jag var orolig för att jag hade magcancer.

Anledningen var att jag var extremt rädd för gastroskopi, och tänkte att Vidarkliniken skulle ha större förståelse för den typen av udda reaktioner än an vanlig vårdcentral.

De var också mycket riktigt empatiska, och de kom förresten redan från början också fram till att just gastroskopi inte alls var aktuellt eftersom symptomen inte ens kom från magen (det visade sig att jag faktiskt inte visste var magen låg!!!).

Jag var där några gånger, det slutade bra, och det visade sig att jag inte hade något jag oroade mig för.... Men det jag vill säga här är att de inte en enda gång vare sig gjorde eller pratade om något alternativmedicinskt.

Det var hundra procent skolmedicin, det som skilde från många andra ställen var att de var ovanligt empatiska, och tog stor hänsyn till min oro.

Därför störs jag faktiskt av att Vidarkliniken ska tvingas att läggas ner.

Jag är helt mot vinster i välfärden, men idag då den offentliga vården på många områden ofta fungerar dåligt tycker jag att ideella (icke vinstdrivande) föreningar inom sjukvården ibland kan fylla en viktig funktion.


Rudolf Steiner, grundare av Antroposofiska Sällskapet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är väl bara att Vandra Vidar eh då ...

Funderingar om trans...

Jag är inte emot den nyligen antagna lagen för att jag är emot transsexuella. Tvärtom. Under stora delar av mitt liv har jag själv uppfattat...