lördag 30 mars 2019

Varför ogillar jag sommartiden - egentligen?

Jag var mot sommartiden redan när den infördes 1980. Sedan dess har oviljan inte minskat. Den har tvärtom stärkts mer och mer

Jag brukar ofta dra upp de fakta som visar att olyckor och hjärtattacker brukar öka veckan efter omställningen. Men det är inte grunden till min ovilja. I så fall skulle jag vara helt  nöjd med tanken på att ställa om till sommartid för gott. Men om möjligt ogillar jag den idén ännu mer.

Jag brukar också ofta anföra det mer eller mindre pedantiska argumentet att klockan bör följa solen - så att grundprincipen är att solen står högst 12.00 och lägst 24.00. Det kommer närmare kärnan i min ovilja. Och eftersom jag för lite mer än ett år sedan begåvades med en Aspergerdiagnos jag inte accepterar* kan ju någon se min motvilja som ett resultat av ett Asperger-relaterat pedanteri!

Men inte heller det är egentligen den yttersta orsaken...

Den yttersta orsaken är en kombination av min säregna tidsuppfattning och något som hände våren-sommaren 1971.

Om jag börjar med tidsuppfattningen. För somliga är vad som hände för femtio år sedan något som känns väldigt  avlägset. För mig är vad som hände då, eller vilken annan tid som helst något som skulle kunna ha hänt igår. Alla tider kan för mig upplevas som något som händer i nära på nutid...

Och vad hände då våren-sommaren 1971? Jag brukar se det som en – Katastrof med stort K. Det kan sägas att jag då blev "psykotisk" - med det är ju mest ett ord. Och enligt den person som utförde den undersökning som ledde till Asperger-diagnosen har jag egentligen aldrig varit psykotisk...

Men det som hände då var i alla fall något som gjort att jag ser det som hände efteråt som ett tidsmässigt stickspår. För mig tog den verkliga nutiden slut 1971...

Allt efteråt är på sätt och vis som en overkighet.

Och det innebär att för mig är den verkliga upplevelsen av hur en dag ska se ut på riktigt – så som den såg ut fram till 1971. Förändringen till sommartid som kom 1980 ökade overklighetskänslan än mer....

Inte nog med att jag slets från det som jag uppfattade som verklig nutid 1971 - dessutom har man ställt om klockan så att skillnaden från då till nu är ännu större.

Det är den yttersta orsaken till att jag närmast hatar den så kallade sommartiden. All annat är (troligen) svepskäl...
-----------------------------------------
* Jag ogillar Asperger-diagnosen kraftigt, men måste ju numera ändå medge att statusen på den för mig har höjts inte så lite efter att jag har fått reda på att Greta Thunberg också har den.. ;-)


George Hudson - föreslog sommartid redan 1895. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Asking questions are really pleasant thing if you are not understanding something fully, however this piece of writing gives fastidious understanding yet.

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...