tisdag 7 augusti 2018

Att få panik är ingen lösning...men kanske en början...

Om man ska utrycka det mycket tillspetsat har den debatt som gett upphov till den mesta glöden de senaste åren stått i striden mellan de som är rädda för att det kommer att bli för många invandrare och de som är rädda för att det ska bli för många sverigedemokrater. Det är inte alls en oviktig debatt och jag är inte neutral i den (ledtråd - jag föredrar invandrare framför sverigedemokrater...)

Men jag skulle önska att man kunde lägga åtminstone en tiondel av den glöd som ägnats invandrardebatten på klimatfrågan.

Min främsta rädsla är vare sig att vi ska drunkna i en invasion av invandrare (och att vi ska få en massa mini-kalifat i förorterna... ) eller att Jimmie Åkesson ska leda ett Machtübernahme och skapa ett svenskt tredje rike. Min rädsla är, drastiskt uttryckt, att vi ska koka upp.

Så har det varit i flera år, allt medan växthusdebatten mest handlade om faran för isbjörnarna eller något stigande havsnivåer. I tidningarna har man betonat de mest mininalistiska prognoserna, och undvikit att fördjupa sig i de multiplatoreffekter som många forskare varnat för.

Så har nu mina värsta farhågor aktiverats av de senaste händelserna. Är jag paranoid? Kan mina farhågor ses som en fortsättning på mina psykotiska funderingar sommaren 1971, då jag trodde att min hjärna höll på att ruttna bort bakifrån?

Jag skulle gärna önska att det vore så. Att vara psykotisk är otäckt, men att världen står inför tröskeln till ett inferno är mycket otäckare.

Det verkar vara så att arten Homo Sapiens inte är konstruerat för att kunna hantera globala hot mot sin egen existens. .  Om människor vore rationella skulle miljarder människor gå ut på gatorna och kräva att något drastiskt görs nu. Det händer inte.

Och i den avkrok vi lever i ägnar man sitt engagemang åt andra saker - är det inte invandrardebatt är det fotbolls-VM.

Därför uppmanar jag alla att läsa denna artikel i Expressen .

I dess ingress kan man läsa detta.

"Svält, ekonomisk kollaps, en sol som kokar oss: klimatet kan utlösa allt – och snabbare än du tror.' 
Så lyder ingressen till den mest lästa artikeln i New York Magazines historia.Den väckte också debatt och anklagades för att vara alarmistisk och sakna vetenskaplig grund. 
Tidskriften svarade med att publicera en längre version, med bakgrundsintervjuer med forskare och alla källor tydligt redovisade.

Expressen publicerar nu, i samarbete med New York Magazine, David Wallace-Wells text 'Den obeboeliga jorden'."'

Dessbättre har Expressen omdöme nog att inte, som SvD och DN numera nästan alltid gör,  spärra sina viktigaste artiklar för icke-prenumeranter.... vilket nog mest beror på att en kvällstidning inte har några prenumeranter. Å andra sidan har inte Aftonbladet det heller, och de brukar numera ofta spärra de mest intressanta artiklarna i ett system som kallas "Aftonbladet Plus".

Men den här artikeln kan läsas av alla. Gör det.

Inga kommentarer:

En fundamentalist som omvärderat Josua

Josuas bok är förmodligen den otäckaste boken i Bibeln. I den beskrivs hur Gud leder israeliterna i ett fälttåg med syftet att utrota den ka...