När man plöjer igenom den närmast karikatyrartat konservativa Svenska Dagbladet från 1918 får man en del associationer. Bland annat till Cornelis Vreeswijks sång Cylinderhatten.
Det punschkonservativa språkbruket från 1918 har ju försvunnit, men i grunden är ju ganska så mycket likt ändå.
Och utvecklingen sedan 1966, då Vreeswijk skrev sin sång, har ju inte heller gått i rätt riktning.
För att nu uttrycka det lite diskret.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
"The curse of the crimson altar"
Denna skräckfilm fascinerar mig. Och triggar i vissa avsnitt fram - just skräck. Den måste väl ses som en b-film, många skulle nog säga c-...
-
.. om styckmordet är helt monolitisk. När det diskuterades tidigare fanns det alltid olika åsikter, nu kommer bara den ena sidan fram. De ...
-
/Publicerad i Spegeln 2/2000./ /Återpublicerat på förekommen anledning. Mitt inlägg kan te sig extremt, men det torde vara mycket svårt ...
-
Världen är, som bekant, ingen idyll. De mest otäcka saker förekommer, öppet såväl som dolt. Det är också sant att det finns en rad realistis...
1 kommentar:
Fick en kommentar från Gunnar Wall, som jag tyvärr av misstag råkade radera.Där associerade han till denna sång av Povel Ramel. https://www.youtube.com/watch?v=k7dXYpjBn8s
Ja,absolut, men det finns en skillnad. I motsats till Povel Ramels sång , går Cylinderhatten ett steg längre, och ställer frågan om vi inte fortfarande även idag lever i samma typ av system.
Skicka en kommentar