måndag 9 mars 2015

The Mists of Avalon

Upptäcker nu att man kan se hela "The Mists of Avalon" på You Tube.

Det är spansk textning, men ljudet är ju på engelska.

Det är en film som bygger på en roman av Marion Zimmer Bradley, som jag inte har läst. Men för ungefär tio år sedan såg jag filmen och blev klart fascinerad.

Den kan beskrivas som en matriarkalistsk omtolkning av Arthursagan, och jag var som sagt fascinerad när jag såg den. Jag skrev även en del om den på min dåvarande webbsida.

De finns de som säger att boken är mycket bättre,  och det är ju möjligt. Men se gärna filmen i alla fall, om ni är intresserad av hur matriarkat- och gudnnetroteman vävs in i mytsagor som annars har en klart patriarkal karaktär.

Inga kommentarer:

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...