söndag 1 juni 2014

Idealiserande om satanism

Jag lämnade ju mer systematiska studier av ämnet "satanism" ungefär år 2000. När jag nu hör Per Faxnelds - enligt min bestämda åsikt - ganska så idealiserande utläggning om saken i Sveriges Radio (som kan höras i detta 11-minuters-inslag) inser jag att jag nog ändå borde komma tillbaka till ämnet åtminstone lite grann.

För att problematisera den typen av idyllbeskrivningar. Per Faxneld är både intelligent, kunnig och sympatisk, och är förresten i dagarna aktuell med en avhandling. Men som jag ser det skiljer han sig inte så mycket från den akademiska tradition som strävar att behandla såväl satanism som andra problematiska religiösa rörelser och sekter på just ett idylliserande sätt.

Jag inser alltså att jag måste anknyta till mitt gamla ämne, en smula. Jag återkommer om ett tag med en diskussion om intervjun i Sveriges Radio..

Inga kommentarer:

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...