söndag 10 februari 2013

Näthat och förnekande av sexuella övergrepp

Att kopplingen mellan rasism och kvinnohat på nätet uppmärksammats är ju bra. Men det blir ensidigt om man börjar tro att det är den enda koppling som finns.

Det finns mycket kvinnohat på nätet som inte är direkt (eller ens indirekt!) kopplat till rasism. Liksom det för övrigt också förstås finns hat på nätet som inte är kvinnohat. Liksom det finns kvinnohat som uttrycker sig i "vanliga" media och IRL.

Fast nu är det det rasistiska kvinnohatet på nätet som är mest uppmärksammat. Och, ja, det finns, det är otäckt, det är utbrett, men som sagt inte det enda.

Mest extrem är nog i det avseendet Jan Guillou som i sin krönika i Aftonbladet idag skriver: "Jag påstår inte att alla sverigedemokrater är sexuellt frustrerade näthatare. Det tror jag absolut inte. Däremot tror jag att alla sådana näthatare är sverigedemokrater."

Det tack som eventuellt kommer att riktas till Jan Guillou för detta uttalande från, exempelvis, nationaldemokrater, papparättsbloggare, eller antifeministiska hatsidor skulle förstås bara göra ett pinsamt uttalande än mer pinsamt.

Saken är ju den att det, förutom rasistiskt influerad sexism (som ju förvisso också finns utanför kretsen av "sverigedemokrater"!), också finns annan sexism. Som är lika elakartad.

Ett exempel som Jan Guillou definitivt inte skulle vilja beröra är den sexism som är kopplad till förneknade av anklagelser om sexuella övergrepp.

Här har vi under det senaste årtiondet på nätet sett en explosion av förakt för kvinnor, förakt för utsatta, förakt för vuxna som vågar minnas, förakt för barn som vågat berätta.

Att Jan Guillou aldrig skulle nämna detta fenomen  är inte någon tillfällighet.

För en av dessa hatares främsta förebilder, en av de som de oftast citerar i sina uppstötningar , en av de som de oftast hyllar på olika slaskforum, är som bekant en känd författare av våldsfixerade,  taffligt skrivna C-romaner.

Som har blivit något av en guru för de som älskar att förakta kvinnor, barn och vuxna överlevare som berättat om sexuella övergrepp.

Och som alltså heter - Jan Guillou...

4 kommentarer:

Shed Light sa...

Det är just det. Hur i hela friden kan JG få uttala sig om kvinnohat när han själv har visat sig vara en del aav det. Det är så hycklande så man häpnar.

Anonym sa...

Just det! Guillou som själv förtalar och våldtar med ord.

Anonym sa...

Papparättsbloggare? Berätta för mig varför en pappa som kämpar för sina barn enligt dig är en sämre människa än en mamma som gör dito? Jag förstår inte din generalisering.

Erik Rodenborg sa...

FV

Papparättsrörelsen består idag i praktiken ofta av män som, ofta på mycket goda grunder, är anklagade för övergrepp mot kvinnor och barn.

Denna rörelse tenderar mycket ofta att reflexmässigt försvara våldsanklagade män, och män som anklagats för övergrepp mot barn.

Detta påverkar tyvärr hela rörelsens karaktär.

Det är det konkreta svaret. Mer allmänt vill jag dessutom säga att jag har stora sympatier för samhällen som är uppbyggda på matrilinjärt släktskap. Dessa samhällen är ofta mycket harmoniska.

Jag vill tillägga att jag har raderat några kommentarer med amatörpsykologiska "analyser" av min barndom, som bland annat inkluderade spekulationer om vilken relation jag hade haft med en specifik släkting.

Sådant är inte tillåtet här. För att slippa flera sådan kommentarer stänger jag debatten efter detta inlägg.

En fundamentalist som omvärderat Josua

Josuas bok är förmodligen den otäckaste boken i Bibeln. I den beskrivs hur Gud leder israeliterna i ett fälttåg med syftet att utrota den ka...