söndag 3 februari 2013

Februari - ingen riktig månad

Februari är den mest deprimerande månaden om året, tätt följd av januari. Det är kallt, och tråkigt. Det påminner lite om den elaka häxans styre i Narniaböckerna - en period då det alltid är vinter men aldrig är jul.

Det är en händelse som ser ut som en tanke att i den romerska kalendern var januari och februari egentligen inte några månader alls. Den första riktiga månaden var mars, den sista var december. Januari och februari sågs som en restkategori som inte riktigt räknades.

Eller som en klasskamrat från min gamla grundskoleklass så fyndigt uttryckt det: "Transportsträckmånader inte värda ett namn".

Längtar till mars, då det RIKTIGA  året börjar, och den svinkalla restkategorin är över. Och då risken att bli sjuk dessutom minkar drastiskt (jag blir praktiskt taget aldrig sjuk på våren och sommaren).

4 kommentarer:

noboytoy sa...

Jag tycker att det är så härligt den här tiden, eftersom jag vet att det går fort till sommaren. Rätt vad det är, är vi inne i mars månad och krokusen och snödropparna börjar visa sig.

Jag tycker att februari är den månad som känns som om den går "fortast" på hela året.

Erik Rodenborg sa...

NBT

Ja, du har ju i och för sig rätt att februari går fortast, den har ju bara 28 (alt. 29) dagar. ;-)

Själv tycker jag nog att det är 28 dagar för mycket. :-(

Tidlösa sa...

Äääääh, sluta klaga, det är inget fel på februari... :D

Det här postade jag förresten på din astronomiblogg i januari:

http://news.yahoo.com/amateur-astronomers-discover-42-alien-planets-141707705.html

Man har upptäckt en måne som liknar Pandora i filmen "Avatar". Var anmäler man sig? När avgår rymdskeppet?

http://news.yahoo.com/blogs/ticket/white-house-answers-death-star-petition-no-171718726--politics.html

Är den här nyheten ett skämt? Eller...? När avgår rymdskeppet? Om jag bara vill lämna den här galna planeten, alltså...

Erik Rodenborg sa...

Tidlösa
Nja, man vet ju inte ens om det finns några månar runt planeten. Man säger att OM de finns så kanske de kan likna Avatar...

Den där Paul Shawcross från Vita Huset måste ha haft rent infernaliskt roligt när han skrev svaret... ;-)

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...