torsdag 27 juni 2024

"Protection from Negative Energy & Black Magic"

Detta är rubriken på en YouTube-video  som innehåller en lång sjungande recitation av ett mantra kopplat till Tara. 

Tara är en entitet som finns både i hinduism och i buddhism. I hinduismen är hon en gudinna, inom  buddhismen är hon, strikt talat,  en kvinnlig bodhisattva. I videon ovan handlar det om den buddhistiska Tara.

Jag skrev kort om Tara på denna blogg redan 27 mars 2010 och avslutade med att lova att jag skulle ta reda på så mycket som möjligt om henne. Så blev aldrig fallet, men jag lånade faktiskt en bok om Tara på Kungliga Biblioteket, men den visade sig om jag minns rätt endast handla om vilka lokala kultplatser som funnits för Tara i Tibet.

Jag saknar verkligen ett arbete som grundligt går igenom Taras utveckling, gärna omfattande hennes betydelse inom både hinduism och buddhism. 

Det finns en egenhet med den buddhistiska Tara -  hon brukar beskrivas med olika färger. I denna video talas om den svarta Tara, men den vanligaste färgen som tillskrivs henne är grön. Men det finns alltså även andra färger.

Men lyssna gärna till mantrat. Det är riktigt rofyllt. 

 

Den buddhistiska  Tara, indisk avbildning  från 800-talet e.kr.

4 kommentarer:

Tidlösa sa...

"Tantric Visions of the Divine Feminine: The Ten Mahavidyas" av David Kinsley, sid. 92-111.

Tidlösa sa...

https://en.wikipedia.org/wiki/Tara_(Buddhism)

Finns underligt nog en lång artikel om Tara (buddhism-versionen) på Wiki.

Tidlösa sa...

Finns ju en slags New Age-version också...

https://www.youtube.com/watch?v=XyTNos9rxRY

Erik Rodenborg sa...

Tack för info. Wikipediaartikeln har jag ju läst. New Agee-videon förlorade jag intresset för mycket snart. Kinsleys bok vore nog värd att läsa. Jag har läst annat av honom.

Ikonografin verkat skilja sig åt kraftigt mellan den buddhistiska Tara och den hinduiska Tara. Den hinduiska är ofta Ksli-liknande.

"Foreign diplomats react with horror to Biden’s dismal debate performance"

Om Donald Trump vinner presidentvalet i höst är det sannerligen inte hans egen förtjänst. Att ledningen för Demokraterna än en gång ha...