Jag tycker inte om påsken. Kristendomen har ofta många bra sidor, men tesen att Gud endast kan frälsa mänskligheten genom att låta sin "son" torteras ihjäl tillhör inte dessa.
Denna text skrev jag i början av 2007 och jag brukar lägga ut den vid påsktider..
--------------------------------------------------------------------------------------------------
”Villkoret för sinnesfrid var offer i blod
och det var ett språk som vi verkligen förstod”.
Kjell Höglund, Häxprocess, 1973
En dag i december 1983 tog jag nattvarden för första gången. Jag hade
just börjat läsa religionshistoria och hade fått ett pånyttfött intresse
för religion. Jag slank in på en gudstjänst i en kyrka, och upptäckte
att det var en nattvardsgudstjänst. När det var meningen att man skulle
gå fram tvekade jag ett tag. Men till sist gick jag fram till prästen.
”Kristi blod för dig utgjutet.” Jag kände mig konstig. För mitt inre
tycktes jag förpassad till en djungel där jag, tillsammans med andra
kannibaler, höll på att dinera på någon stackars missionär som just hade
kokat färdigt i grytan. Det var nästan en chock.
23 år senare, i december 2006. Jag är inbjuden till en sånggudstjänst,
av en väninna som sjunger i en kyrkokör. Jag kommer till en kyrka som
jag aldrig varit i förr. Jag sätter mig ner, och blicken fastnar på ett
ovanligt stort krucifix mitt i kyrkan. Där ser man en torterad man som
plågas på ett kors. Nu visar det sig att det inte bara är en
nattvardsgudstjänst – själva temat på predikan är också nattvarden.
Prästen talar om att vi ska känna gemenskap när vi delar på Kristi
kropp.
Jag känner att jag inte mår riktigt bra av att lyssna på denna
utläggning. Jag ser på den torterade mannen och tänker att det är hans
kropp vi ska sätta i oss. Jag till och med kommer på mig själv med att
mumla ”Det finns ingen Gud utom Gud och Muhammed är hans profet”. Inte
som en trosbekännelse utan som en protest.
Så är stunden för nattvarden inne. Den här gången går jag inte fram.
Sedan ett tag tillbaka har jag av principiella skäl avstått från att ta
nattvard. Bredvid mig sitter en kvinna som inte heller går fram.
Istället dricker hon en medhavd flaska vatten.
Plötsligt kan jag inte hålla mig. Jag säger högt, så jag får för mig att
det hörs i hela kyrkan, ”ja, det är väl i alla fall bättre att dricka
vatten än att dricka blod”. Ingen tittar åt mitt håll, så jag antar att
det inte var så högt som jag trodde. Men på vägen ut från kyrkan hade
jag sällskap med kvinnan som drack vatten. Hon säger, lite roat, att jag
pratade så högt så att hon fick skämmas…
Jag får samma känsla av korset som symbol som jag får för nattvarden.
Jag kan bli nästan lika illa berörd när jag ser kristna med rättvända
kors, som när jag ser satanister med upp- och nedvända. Ett
tortyrredskap är ett tortyrredskap, vare sig det är rätt- eller
uppochnedvänt.
Att döma av evangelierna var Jesus en man som var obekväm. Han fördömde
de rika, de mäktiga, de själviska, de självbelåtna. Han försvarade de
fattiga, barnen, prostituerade kvinnor, de föraktade. Hans världsbild
var egendomligt självständig från sin samtids sociala konventioner.
Det gick som det ofta brukar gå för sådana människor. Han blev avrättad,
torterad till döds. Hans sista ögonblick i livet var fyllda av ångest
och smärta. Han ropade ”Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig!”
Sedan kom Paulus. Han fördömde inte alls de rika och mäktiga. Tvärtom
poängterade han noga att alla skulle lyda överheten, som var ”tillsatt
av Gud”, och att slavarna skulle lyda sina herrar, kvinnorna sina män,
och barnen de vuxna. Däremot spred han idén att det faktum att människor
hade torterat ihjäl Jesus, ”Guds son”, var en stor händelse. Genom
detta dåd hade människan befriats från sin syndaskuld. Jag kan i min
naivitet inte låta bli att undra om det inte borde vara tvärtom.
Men han uppstod ju? Det kan vi ju nu i och för sig inte riktigt veta.
Bara de mest godtrogna kan referera till Paulus ord om att det fanns
hundratals vittnen och dra slutsatsen att uppståndelsen är ”det bäst
bevisade faktumet i världshistorien”. Det äldsta evangeliet, Markus,
nämner inte uppståndelsen, de sista verserna i kapitel 16 är inlagda
efteråt. Och när den uppståndne Jesus beskrivs i evangelierna framstår
han ofta som drömlikt okroppslig. De två lärjungarna som enligt Lukas
24:13-35 möter Jesus på väg till Emmaus går i sällskap med honom under
en lång tid utan att känna igen honom. När de slutligen känner igen
honom försvinner han med en gång ur deras åsyn.
Men även om han nu uppstod, varför är då den öppna graven inte den
främsta kristna symbolen? Jesus uppstod ju inte på korset, han plågades
ihjäl där.
I den tidiga pingstkyrkan talades det ibland om att ”vila ut i Jesu
sår”. Jesu lidande blir något heligt, något man kan vila ut i. Eller som
det sägs i en känd sång, ”genom blodet har han frälst mig”.
En otäck tanke tränger sig på. Var det blodsoffret och lidandet som gav sinnesro?
Det är på många sätt sorgligt, att den religion, som framgångsrikt
utrotade människo- och djuroffer i de områden där den drog fram, har ett
blodsoffer i sin läras centrum.
4 kommentarer:
https://www.youtube.com/watch?v=MmZTDHGreVI&t=950s
Intressant om Jesu förmodade grav. Eller gravar?
Tack för tipset. Jag måste ha sett i alla fall en del av den förut - det var en röd linje under två tredjedelar av videon när jag öppnade den.
Memn jag minns den inte alls,. Så jag ser om den.
https://www.youtube.com/watch?v=H2TBzDjc-gM
Men det här måste man ju bara gilla ! Hår under armarna !
Patti Smith Group - Easter (1978)
1. "Till Victory" 00:00
2. "Space Monkey" 02:51
3. "Because the Night" 06:58
4. "Ghost Dance" 10:24
5. "Babelogue" Smith 15:08
6. "Rock N Roll Nigger" 16:38
7. "Privilege (Set Me Free)" 20:04
8. "We Three" 23:34
9. "25th Floor" 27:52
10. "High on Rebellion" 31:55
11. "Easter" 34:33
Patti Smith Gloria
https://www.youtube.com/watch?v=bPO0bTaWcFQ
Jesus died for somebody's sins but not mine
Meltin' in a pot of thieves
Wild card up my sleeve
Thick heart of stone…
Skicka en kommentar