måndag 24 april 2023

"You´ve got to hide your love away" - lite funderingar

"Rubber Soul" tycker jag på sätt och vis är en av Beatles bästa LP-skivor. Den var i alla fall ett viktigt steg i deras utveckling. Ett mjukare sound, kombinerat med mycket mer underfundiga texter.*

När jag var tonåring retade jag mig till vansinne på SvD:s, och senare DN:s, excentriske popskribent Ludvig Rasmusson, som med obegripliga motiveringar argumenterade för att "Rubber Soul" var en av Beatles sämsta LP-skivor - och att "Beatles for Sale" (som kom 1964) kanske var den allra bästa.

Mellan Beatles for Sale och Rubber Soul fanns "Help!" . Den kom sommaren 1965, och på sätt och vis var den en övergångs-LP. Mellan den "gamla" Beatlesmusiken och den nya, med mer underfundiga texter, och ett ofta mjukare och mer komplext sound, som inleddes med Rubber Soul.

Help! var liksom en brygga, över en flod; Rubber Soul var liksom de första stegen på den andra sidan floden.

Med på bryggan fanns bland annat "You´ve got to hide your love away." Som kan höras här.

Det är en sång om kärlek - men den liknar inte de äldre av Beatles sånger om detta komplexa ämne. De var för det mesta glada, entusiastiska, "trallglada". Så ej "You´ve got to hide your love away" som ju handlar om olycklig kärlek - men inte på ett vanligt sätt. Det finns flera bottnar,  till exempel subtila och lite introverta reflektioner över vad de andra ska tycka och säga  - ett ovanligt tema i  popsånger om olycklig kärlek.

"Gather round all you clowns, let me hear you say...."

Samstämmigheten mellan text och musi var fin - och pekade fram mot Rubber Soul, där den blev ännu finare. 

(Och, ja, det mest absurda i Ludvig Rasmussons angrepp mot Rubber Soul var att han - hör och häpna - saknade en samstämmighet mellan text och musik,  något han tyckte sig finna hos - Beatles for sale från 1964. Som han sedemera i just detta avseende implicit jämförde med - mästerverket Sgt. Pepper från 1967! Hur var den mannens öron funtade? Undrade jag. Nu fick jag DET sagt, efter kanske 55 års irritation...)

-----------------------------------------------------------------------------------------

*För undvikande av alla  missförstånd - texten till den sista låten på andra sidan av Rubber Soul  är förstås fasansfull... Men det visste jag inte när jag lyssnade på den i tonåren - jag trodde det var en ironisk sång vars budskap var en kritik mot våldsamma män. Men då kände jag inte till John Lennons praktik.

5 kommentarer:

Verutschkow sa...

Vet du hur kort den där plattan är ? De kanske inte hade mera att säga men ändå ...

Erik Rodenborg sa...

Kort? LP-skivan Rubber soul? LP-skivan Help? Nej, jag vet inte hur korta de är men min minnesbild är inte att de var så oerhört korta? Men jag ska fråga en som kanske vet.

Erik Rodenborg sa...

ChatGPT brukar veta sånt. Så jag frågade.

Så här var frågan och svaret.

"Beatles gav ut två LP-skivor 1965, dels, Help, dels Rubber Soul. Hur långa var dessa , i minuter?"

"LP-skivan "Help!" av The Beatles släpptes den 6 augusti 1965 och innehåller totalt 14 låtar. Speltiden för hela albumet är cirka 34 minuter och 11 sekunder.

LP-skivan "Rubber Soul" av The Beatles släpptes den 3 december 1965 och innehåller totalt 14 låtar. Speltiden för hela albumet är cirka 35 minuter och 0 sekunder."

Det verkar vara nära genomsnittet för LP-skivor på 60-talet.

Erik Rodenborg sa...

Eller du menade låten "You´ve got to hide your love away"? Det var ett spår på "Help" och inte en egen platta. Ja, det är sant- den var kortare än genomsnittet för låtar - den var 2 minuter och nio sekunder.

Den kanske var kort och kärnfull...

Det finns de som tror att det var en sång som "egentligen" handlade om Brian Epsteins homosexualitet - men rent bokstavligt handlade den definitivt om olycklig heterosexuell kärlek.

Verutschkow sa...

Bra att Chatroboten gick att använda till något ! Beräkningar !
I veckans Mitti har redaktören/redaktrisen låtit AI skriva ngt
åt henne och jag får känslan av att det där kunde jag själv ha
skrivit på gymnasiet eller kanske rentav på högstadiet !

Måttligt imponerad alltså. Men vad gäller musiken var jag ute
och cyklade helt klart ...

14 låtar och 1 enda över 3 minuter i längd.
https://www.youtube.com/watch?v=yzVkOri8G6c
Kom inte upp på 10 i topp det året ...

Hossi

Sabine Hossenfelder har tydligen fått en asteroid uppkallad efter sig .  NASA ringde henne en dag och sa att de ville ha en asteroid uppka...