När Helena Petrovna Blavatsky bildade Teosofiska Samfundet (TS) skedde det efter en brytning med den spiritualistiska rörelsen. Spiritualister (liksom spiritister) anser att det är möjligt att få kontakt med de döda, och att detta kan ske i seanser.
Blavatsky ansåg inte att detta var möjligt. Hon medgav att det mycket väl kunde hända övernaturliga saker under seanser, men att det inte kunde handla om kontakt med döda individer.
Hon uttrycker sig mycket kategoriskt.
Jag ska nedan citera från Blavatskys formuleringar i "Nyckel till teosofin", den svenska översättningen från 1991 av Blavatskys "Key to Theosophy" från 1889.
”Vi hävdar att de dödas andar inte kan återvända till jorden , utom i mycket sällsynta undantagsfall. Inte heller meddelar de sig med människor på annat än rent subjektiva vägar. ” (s. 20)
De undantag hon medger är dels kontakter omedelbart efter döden, dels av människor som har utvecklats så långt att de skulle kunna uppnå Nirvana, men som pga medkänsla väljer att stanna kvar i vår värld (dvs de som i buddhismen kallas bodhisattvor).
De dödas personliga kärna kommer enligt Blavatsky mycket snart efter döden till ett tillstånd som kallas Devachan, ett tillstånd av total sällhet. Det gäller alla, både onda och goda - karmalagen påverkar först nästa inkarnation, och inte tillståndet i Devachan.
Detta tillstånd är helt skilt från vår värld. De dödas andar kan inte nås av oss, och de kan inte nå oss.
Men kunde man då inte möta något i seanser? Jo, men det var knappast något som någon hade någon större nytta av att möta. Ibland kunde det vara elementarandar, men oftare mediets eller någon av seansdeltagarnas astralkroppar.
Men ibland kunde det ändå vara något som kommit från den döde. Men inte dennes individuella jag, som ju hade gått till Devachan, utan ett ytligt skal av den dödes personlighet, som enligt Blavatsky ”för alltid har förlorat sin besjälande tankeprincip. Den kan inte längre tänka ens på det lägsta djuriska planet".
Det har en existens men på ett mycket lågt plan. ”Fastän det saknar förnuft och tankeförmåga är det ett astralt väsen som i visa fall kan attraheras magnetiskt eller omedvetet av ett medium”(s. 84-85).
Det säger sig självt att relationen mellan teosofi och spiritualism inte blev speciellt god.¨
Men den teosofiska rörelsen splittrades strax efter Blavatskys död. De två stora grenarna från den sprickan finns än idag. De kallas TS Adyar och TS Pasadena.
Av dessa är det Pasadena som är mest "bokstavstroget". De delar än idag Blavatskys kategoriska avståndstagande från spiritualism och spiritism.
Men i Adyarströmningen skedde en svängning i slutet av 20-talet. Startpunkten på den verkar vara Charles Webster Leadbeaters bok "Spiritualism and Theosophy" från 1928.
Det är på många sätt en märklig bok. Den större delen tar upp olika exempel på fenomen vid spiritualistiska seanser. De mest imponerande av dessa, om man nu vill tro på dem, var de som Leadbeater hävdade ägde rum i hans mors lägenhet när han var ung. Dessa liknar mer scenarior i filmer son "Poltergeist" än andra rapporterade fenomen vid seanser.
Det handlar om dramatiska materiella fenomen. Som exempelvis om hur föremål i hushållet av sig själva organiserade sig i en hög pyramid. Eller om hur ett piano plötsligt blev alldeles vilt och började röra sig på ett sätt som var ett direkt hot mot seansdeltagarnas liv och lem.
Efter detta övergår Leadbeater till berättelser om mer "normala" seanser, och dess relation till fenomen som klärvoajans och materialisationer.
Det är först mot slutet som han tar upp frågan om hur teosofer ser på spiritualismen. I den diskussion han där för refererar han inte alls till Blavatsky, utan för ett helt eget resonemang. Även om han medger att en del av andebudskapen vid seanser kan komma från exempelvis elementarandar är det helt klart att han utgår från att i de (enligt honom uppenbarligen mycket vanliga) fall där andemeddelandena kommer från den en avliden person det verkligen är den riktiga personen som talar.
Det finns inget tal om astrala skal, som dröjer kvar efter döden. Och Blavatskytermer som Devacha och Kama-loka förekommer inte heller.
Det målas upp en bild av döda som i största allmänhet vandrar omkring i högsta välmåga, och som kan kontaktas.
Man kan första varför TS Pasadena och flera andra teosofiska strömningar utanför Adyarsamfundet uppfattar detta som en kraftig revision av Blavatskys lära. För det är ju precis det det 'är.
Det medges ofta förresten även i Adyartrogna skrifter, som exempelvis Howard Murphets "When Daylight Comes" från 1975. Murphet menar att Blavatsky hade fel om just spiritualismen - detta i en för övrigt mycket beundrande biografi.
Avslutningsvis vill jag säga att det i Blavatskys behandling av ämnet finns en form av analytiskt djup, som enligt mig definitivt saknas i Leadbeaters ganska så pratiga genomgång.
Blavatsky var på många sätt en imponerande teoretiker. Leadbeater var det nog inte.
Madame Blavatsky, målad av Hermann Schmiechen 1884.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
The Happening
Den troligen första Supremes-låt jag hörde. Jag hade börjat lyssna på popmusik i april 1967 och i juni 1967 hörde jag då plötsligt "...
-
Min första reaktion när jag vaknade i dag och såg den tragiska nyheten. Som bara var helt ocensurerade tankar, utan något...
-
I augustinumret av "Spartacist" - teoretiskt organ för "spartacisterna"i International Communist League (ICL) - har de p...
-
Sjundedagsadventisterna (SDA) är en märklig rörelse. Den måste beskrivas som fundamentalistisk, men deras hårda förkastande av helveteslära...
10 kommentarer:
Intressant. Han var alltså öppet revisionistisk. Förvånar mig inte alls...
Det var han. Det som irriterar mest är att han inte låtsas om det. Han beskriver vad han säger är teosofins syn utan att nämna eller ens antyda att hans åsikter är rakt motsatta de hos teosofins grundare (och rentav hos de "hemliga mästare" som Blavatsky sa sig bygga på, och Leadbeater erkände?).
Har aldrig gillat Leadbeater. Jag har skrivit om honom bland annat här:
https://ashtarbookblog.blogspot.com/2018/09/brother-dugpa.html
Problemet är väl inte så mycket revisionismen (om man inte är Pasadena) utan att han i största allmänhet verkade oseriös och skum. Han måste ha varit väldigt manipulativ också, eftersom Besant ständigt gjorde misstaget att försvara honom...
Ja, vad korkat, nu ser jag att jag själv har skrivit om Leadbeaters kopplingar till spiritualismen men helt glömt bort saken! :D
Din blogglänk var intressant. Ja, Leadbeater var skum på allehanda sätt. Tråkigt att TS Adyar idag ofta försvarar honom nästan reflexmässigt.
Det där med patologisk lögnare - hans påstådda seanser i sin mors hus slår alla rekord. Jag har aldrig sett något liknande i vare sig parapsykologiska eller spiritistiska texter. Däremot liknar det som sagt scenarier i filmer som "Poltergeist", "Huset som Gud glömde" m.fl. .
Så om dessa dessutom kommer från en man som är känd för att till och med ljuga om sitt eget födelseår så...
Lite synd egentligen, eftersom poltergeist ju skulle kunna vara ett verkligt fenomen med en naturlig förklaring, jag menar, elektromagnetism?
Nja, varför skulle elektromagnetism kunna få ett piano att agera hotfullt medan alla andra föremål i rummet är oberörda?
Själv har jag varit med om en pseudo-poltergeist. Jag och en flickvän var ensamma i hennes rum i övervåningen på ett gammalt trähus i Roslags Näsby midsommarafton 1979.
Huset beboddes av ett kollektiv, men just då var alla andra bortresta.
Plötsligt hörde vi hur dörren i våningen under slogs in, sedan hur stereon verkade kraschas, fönster slogs sönder. etc. Vi hörde definitivt samma ljud samtidigt, vid varje nytt ljud ryckte vi till samtidigt.
När ljuden tog slut vågade hon sig ut från rummet och ringde till polisen i en telefon som stod utanför. Vi trodde att ett ungdomsgäng hade vandaliserat nedervåningen.
Det kom två polisbilar. När de kom vågade vi oss ner och kunde konstatera att inget var rört. Ingenting.
Hon såg skamsen ut när poliserna kom och sa "ursäkta att vi störde er i onödan". De svarade milt "det är sånt här vi är till för. Ring igen om något händer igen"....
Det bör tilläggas att vår alkoholkonsumtion varit mycket måttlig, trots datumet. Vi hade kanske druckit ett glas vin var.
Det var väl ingen riktig poltergeist, eftersom inget hade rört sig. Men visst var det underligt - även om vi båda hallucinerade förutsätter händelsen som ett minimum nån sorts telepati.
Ja, det låter nästan lite paranormalt...
Nästan!?!?
Ett s k brittiskt understatement...
Skicka en kommentar