onsdag 31 juli 2019

Långe Jan från Mörbylånga ... en norsk Sverigevisa?

1969 låg en låt på topplistorna med namnet Running Bear.

Det var en ny version av en sång som spelats in tidigare. En ohyggligt sorglig sång som handlade om två indianer som var förälskade i varandra, men inte kunde få varandra, eftersom de bodde på var sin sida av en flod.

Man kunde väl tycka att problemet kunde lösas på något enkelt sett. Tänk en flotte, en kanot eller så.

Men i sången verkar de inte inse detta, utan kastar sig till sist i vattnet och försöker istället simma till varandra. När de möts i vattnet dras de ner av den forsande floden. De drunknar, och de som tror på ett liv efter detta får reda på att nu kommer de för alltid att vara tillsammans i de sälla jaktmarkerna.

Jag var inte så säker på att jag trodde på ett liv efter detta, eller på de sälla jaktmarkerna, så jag tyckte sången var outsägligt sorglig.

För någon månad sedan lade jag ut den på en nostalgisida på Facebook, och fick då ett svar från en person som sa att hen hade den svenska versionen. Jag frågade vad den hette, och fick svaret "Långe Jan från Mörbylånga". Sagt och gjort. jag letade reda på den på YouTube.

Eftersom jag tyckte Running Bear var så oerhört sorglig, var det lite av en lättnad att höra den svenska versionen. Den var insjungen av en norsk revygrupp, eller nåt, som hette Dizzie Tunes. Den hamnade för övrigt på Svenktoppen 1970.

Den var så hejdlöst absurd som endast en norsk grupp kunde vara. Om detta låter som om jag hört för många Norgevitsar, kan jag möjligen försvara mig med att sången på sätt och vis kanske var en Sverigevits. Som kom inte SÅ långt efter "Norgevisan"..

Att den stackars Långe Jans öde blev så absurt berodde nog inte på att han var indian på faderssidan utan att han var svensk på mödernet. Och att han hade oturen att bo i Sverige, Eller så kanske de tänkte.... eller inte.

Den som vill skratta ät absurda skämt, eller kanske beklaga sig för att jag har en så förfärlig smak att jag lägger ut sången på min blogg,  kan ju klicka här.

5 kommentarer:

Verutschkow sa...

https://en.wikipedia.org/wiki/Sonny_James

En s k onehitwonder bara i Sverige ...

Tidlösa sa...

Måste ju göra lite off topic reklam för min blogg...nja, egentligen en helt annan blogg, men just den här tar upp en sak vi har diskuterat tidigare.

https://ashtarbookblog.blogspot.com/2019/08/did-real-protestants-love-mary.html

larane sa...

”Långe Jan från Mörbylånga” sjöngs väl också in av Hootinany Singers chaufför någon gång på 60-talet med mycket falsk röst. Körde förmodligen turnébuss bättre än vad han sjöng.

Erik Rodenborg sa...

Du blandar förmodligen ihop den med "Mårten Gås". https://www.youtube.com/watch?v=zDYw2lcxues

larane sa...

Just så var det

Parabol om den nya könslagen

Parabol är en intressant och läsvärd tidskrift som startats av Kajsa Ekis Ekman. I det senaste numret finns en debattartikel som på ett grun...