onsdag 9 maj 2018

Spindelfobi inte längre irrationell

Har tidigare skrivit om spindelfobi. Då såg jag den som en irrationell skräck, ungefär som musfobi. Jag minns från tidigare hur jag kunde bli förbluffad över att människor som i andra avseenden faktiskt var modigare än mig plötsligt kunde bli skräckslagna för en liten spindel.

Då var det fortfarande en irrationell skräck. Men det är det inte längre. För nu har tydligen svarta änkan etablerat sig i  Sverige.

I motsats till alla spindelarter vi har haft här tidigare är det gift man i värsta fall kan få i sig vid ett möte med  henne potentiellt dödligt, Det är väl därför Alice Cooper gjort en låt om henne - "Black Widow". Det är en ryslig skräcklåt- som ni mycket enkelt kan hitta på YouTube - om ni mot förmodan vill höra den...

Om ni nu ändå skulle göra det, kan ni kanske notera hur svarta änkan i Alice Coopers tappning byter kön i mitten av texten. Från att ganska korrekt beskrivas som "she" (honorna dominerar, och äter upp hanen efter parningen)  byts  hennes personliga pronomen ut till "he" när talet slutar och sången tar över. Det är ju också där den skräckslagna beskrivningen över att denna spindelart ska ta över världen inleds.

Även i andra avseenden än rent grammatiskt beskriver låten efter detta henne som manlig.

Det är kanske så att Alice Cooper kunde känna sig mer bekväm med tanken på att en manlig giftspindel ska ta över världen än att en kvinnlig ska göra detsamma? Oavsett vad, är könsbytet mitt i låten lite anmärkningsvärt.

Nåväl, ta över världen gör hon knappast, men nu kommer kanske även jag att snabbt rygga tillbaks när jag ser en spindel. Och tycka mig ha riktigt goda skäl till det.

Inga kommentarer:

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...