fredag 12 augusti 2016

Dies Irae

Någon gång som barn, i tidig skolålder, låg jag och läste i Psalmboken. Plötsligt såg jag en psalm som bröt mönstret genom en rent skrämmande text.

Den började så här.

"Vredens stora dag är nära
Elden då skall allt förtära
Så var siarsångens lära.

Hela världen skräckbetagen
Skåda skall de stränga dragen
Av sin domare den dagen."


Jag hajade till. Här var det inga allmänt tröstande ord, här var det allvar. Blodigt allvar.

Texten på latin fanns också med, titeln var Dies Irae. Psalmen var från 1200-talet, och troligen skriven av Thomas av Celano.

Det var psalm 606 i Psalmboken från 1937.

Många år senare insåg jag att melodin i den ofta användes effektfullt i skräckfilmer av olika slag. Melodin är alltså suggestiv. Den som vill lyssna kan höra sången här.

Den som vill läsa texten på svenska kan göra det här.

På sätt och vis kommer jag att tänka på den när jag läser om den globala uppvärmningen. Om den fortsätter kommer vi att få ett slut på världen som leder tanken till de mest uppskakande apokalypser.

Man kan ju hoppas att så inte blir fallet...

Kan stjärnor försvinna spårlöst?

Först trodde jag att denna artikel fanns på en pseudovetenskaplig webbsida. Den säger nämligen just att stjärnor plötsligt spårlöst kan ...