söndag 8 november 2015

Inga signaler från KIC 8462852

Den 4 november skrev jag på denna blogg om spekulationer om intelligent liv i solsystemet KIC 8462852. Nu verkar de ha letat efter radiosignaler därifrån i två veckor men inte hittat något. Det är ju tråkigt.

Jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig hur jag - eller andra - skulle reagera om vi en dag verkligen får ett slutligt bevis på intelligent liv i universum. (Ja, jag skrev intelligent liv, mikroorganismer på någon Jupiter- eller Saturnusmåne vore trevligt, men inte helt överväldigande. Med intelligent liv menar jag väl allt från insekter och uppåt!)

Jag tror nog att jag skulle sammanstråla med andra som var lika fascinerade, och anordna (eller i alla fall delta i!) någon fullkomligt enorm jättefest...med temat "Äntligen!".

Hoppas verkligen jag får vara med om något sådant innan jag dör!

8 kommentarer:

Tidlösa sa...

Men Erik, de är ju redan här, de kraschlandade i Roswell vet du väl... :P

Tidlösa sa...

Skämt åsido, det vore kul om de närmast "pseudo-vetenskapliga" spekulationerna som Carl Sagan och andra kosmologer slängt sig med på bästa sändningstid om liv i Jupiters atmosfär (varelser som liknar jättelika ballonger i en klassisk episod av Sagans "Cosmos") eller under isen på Jupiters måne Europa (varelser misstänkt lika dem som finns i våra egna djuphav) visar sig vara sanna, för då får man något slags legtitim ursäkt till att börja spekulera hej vilt om annat också... (Om man nu tycker att man behöver en sådan!)

Erik Rodenborg sa...

Tidlösa
Idag verkar man försiktigare, nästan allt verkar handla om ev. mikroorganismer (på Europa, kanske på Titan etc.) och knappast något utöver det. Intressant, men många steg från det besök av Aura Rhanes som jag såg fram emot i sju-åttaårsålden!

Tidlösa sa...

https://www.youtube.com/watch?v=7-I7jP5fNcE

Se circa 52:45 - 55:54.

Jag kommer faktiskt ihåg den här scenen från min barndom - en av de få scenerna i Sagans serie jag minns ganska väl. Lägg märke till Vangelis´ musik i bakgrunden.

Tidlösa sa...

Du hann visst kommentera innan jag skrivit klart mina inlägg... ;-)

Ja, idag verkar det handla om jordliknande världar på andra sidan Vintergatan, typ.

Erik Rodenborg sa...

Sagan var ET-optimist, även om han inte trodde på UFO:s (som Allen Hynek). Idag verkar alternativen vara - ev. mikrober på några udda platser i vårt solsystem, och (i bästa fall) ev. intelligent liv sisådär hundra tusen ljusår bort.

Tidlösa sa...

Det kan givetvis vara sant, men man undrar ju även om det kan finnas något slags sociologisk förklaring, ungefär som när kosmologerna påstår att universum kommer från ingenting och upplöses i ingenting...

Erik Rodenborg sa...

Det skulle vara intressant att spekulera i vilken sociologisk förklaring det skulle kunna vara!

En fundamentalist som omvärderat Josua

Josuas bok är förmodligen den otäckaste boken i Bibeln. I den beskrivs hur Gud leder israeliterna i ett fälttåg med syftet att utrota den ka...