torsdag 6 juni 2013

Lägre än Glocalnet

Det var våren 2007, jag hade just fått en dator av min bror. De första veckorna hade jag inte råd med att skaffa ett internetabonnemang. Men till min förvåning kom jag nästan alltid ut på nätet ändå.

Det visade sig att datorn automatiskt sökte efter närmaste trådlösa nätverk. Och det verkade finnas många sådana. Jag läste lite om det. Jag insåg att det inte kostade några grannar något, men att de eventuellt kunde drabbas av att deras datorer gick lite långsammare.

Men klart att jag tänkte skaffa ett eget abonnemang, så fort jag fick råd...

Nu hände det sig så att innan jag fick råd ringde Glocalnet. De hade just då en reklamkampanj om att ditten och datten var lågt, men inte lägre än Glocalnet. Exempelvis om en flygpilot som flyger alltför nära marken, från basen sägs att han flyger alltför lågt. Piloten svarar nåt i stil med att då har ni inte sett priserna på Glocalnets bredband, de är ännu lägre.

Så de ringde mig från Glocalnet. Försäljaren sa förstås att de var de allra billigaste. Ingen hade lägre priser än de. Då flög något i mig och jag kunde helt enkelt inte låta bli.... Så jag sa till honom att det jag hade var ännu billigare.

Han blev helt förbluffad. Jo, sa jag, jag surfar på grannarnas trådlösa bredband, det är ännu billigare.

Det han sa sen ingick knappast i manualen för hur försäljare bör bete sig, Han blev rasande och skällde ut mig och  kallade mig för snyltare. Han påstod, helt felaktigt, att det jag gjorde var olagligt. Hans röst blev mer och mer gäll. Jag sa till slut lite avmätt att jag nog tyckte att vi skulle avsluta samtalet. Han hade inga invändningar.

Ett tag efter detta fick jag tillräckligt med pengar för att skaffa mig ett abonnemang hos Telia (inte Glocalnet, som jag efter detta samtal aldrig ens skulle tänka tanken på att välja!). Det var ju förstås bättre...

För ett tag sedan blev det något fel på nätanslutningen. Det varade bara någon timme, men jag passade på att testa om datorn fortfarande kunde hitta trådlösa nätverk att ansluta sig till. Det kunde den inte. Det visade sig att alla tillgängliga trådlösa anslutningar numera verkade vara låsta/säkerhetsskyddade.

Numera har jag Nix, så jag får inte längre sådana samtal. Men jag kommer aldrig att glömma hur jag lyckades visa en Glocalnetförsäljare att det faktiskt finns något som är lägre än Glocalnet!

Inga kommentarer:

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...