torsdag 13 juni 2013

Apropå att USA hör och ser allt....

När jag var tio år 1965 ville jag ta ut från de små summor jag hade på banken för att prenumerera på kommunistpartiets tidning Ny Dag.

Mina föräldrar sa nej med den märkliga motiveringen att om jag gjorde det skulle USA få veta det på något sätt och då skulle jag inte få åka till USA när jag blev stor.

Att åka till USA när jag blev stor var nu det sista jag längtade efter som barn så för mig var argumentet dummare än dumt.

Frågan är om det bara var ett sätt att skrämmas eller om de verkligen trodde att USA hade kapaciteten att ta reda på sådant. Jag har faktiskt en känsla av att de verkligen trodde det.

1 kommentar:

Erik Rodenborg sa...

PS, Och var gäller sakfrågan. Nej, jag tror inte att det var några större problem för SÄPO/ CIA att snoka reda på kommunisttidningars prenumerantregister!

En fundamentalist som omvärderat Josua

Josuas bok är förmodligen den otäckaste boken i Bibeln. I den beskrivs hur Gud leder israeliterna i ett fälttåg med syftet att utrota den ka...