tisdag 7 augusti 2012

Cordelia Edvardson om otäck utställning

Cordelia Edvardson är en journalist och författare som jag ibland håller med, ibland inte håller med. Idag har hon skrivit en kolumn i SvD där jag verkligen håller med henne.

Det handlar om den utställning som nu visas i Södertälje där man ställer ut flådda och inplastade lik. Som ägnar sig åt, för att direktcitera Edvardson, "olika aktiviteter som schack, basket, även samlag"

Hon är upprörd. Det är jag också.

Någon kan invända att det viktigaste inte är vad som görs med lik, utan med de som lever. Jo, men på något sätt avspeglar denna utställning en normaliseringsprocess, där gränser töjs som inte bör töjas, och det otäckt smaklösa ska bli inte bara "normalt" utan även underhållning.

Dessutom kan man med Edvardson fråga sig var utställarna fann sina lik. Det sägs att det är personer som frivilligt donerat sig själva men i pressen har förekommit uppgifter om att en del av liken visat sig varit avrättade från Kina. Dessutom kan man fråga sig vad "frivillighet" innebär. Mycket fattiga människor som pressats till att donera sin kropp i utbyte mot pengar till mat för dagen?

Det hela blir än mer extremt eftersom föräldrar har rätt att ta med barn under tio. (Barn över tio släpps tydligen in utan vuxna!). Jag vågar inte ens tänka på hur jag skulle ha reagerat om jag som barn hade tagits med till en sådan utställning....

Jag ser på denna utställning lite på samma sätt som jag såg på den omtalade utställningen på Moderna Museet där kulturministern deltog. Som ett symptom på djupgående avhumanisering och förråande.

Och, som sagt, som en normaliseringsprocess.

4 kommentarer:

Shed Light sa...

Håller med.
Människor och därmed människors värde blir objektifierade och kommersialiserade och inte unika och okränkbara.
Det blir normalisering som du skriver. En normalisering till att avhumanisera människor.
Samma process som för övrigt Breivik aktivt gick in för att förstärka.
Ett avhumaniserat samhälle är skrämmande för alla, men alltid mest för de som är minst möjlighet att värja sig.

Tidlösa sa...

Låter som något groteskt skämt á la Suetonius om Caligulas ovanor, fast på fullaste allvar...

Kalla mig gammaldags, men borde det inte finnas någon lag som faktiskt förbjuder utställning av lik i allmän lokal? Det finns ju lagar och förordningar om det mesta... Nog måste det finnas NÅGOT jävla nummer av Svensk Författningssamling som man kan åberopa?

Det finns lagar mot att storma konstutställningar också. Tyvärr.

noboytoy sa...

Det finns mycket skit som benämns som "konst".
Fruktansvärt. Vad är det för människor som går och tittar på sånt här..?

Erik Rodenborg sa...

NoBoyToy
Ja, man kan verkligen undra sig vilka som går.

På VoF:s forum fanns förresten en tråd som hyllade utställningen och tyckte den var så lärorik. Det talar ändå till forumets fördel att tråden (senast jag kollade) verkade ha självdött efter kanske fyra inlägg...

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...