onsdag 20 juni 2012

Snart blir det mörkare igen

Och det gläder mig.

Jag tycker inte om när det är ljust hela dygnet.

Jag har känt människor som blir ledsna när det börjar bli mörkare. Jag har aldrig förstått det.

En av de få positiva saker med att vara nära ekvatorn (som jag var i juni 2010) är att när det blir mörkt blir det mörkt på riktigt. Och det mycket snabbt.

Tyvärr var det lite FÖR varmt, förstås. Men den dramatiska skiftningen mellan ljus och mörker var häftig.

Mörker är vilsamt,  Jag förstår inte varför det i så många språk är en synonym för ondska, och destruktiva sidor.

Den 21 juni kommer jag att fira att det börjar bli mörkare igen.

Tyvärr kommer det att dröja till en bra bit in i juli  innan det märks.

Inga kommentarer:

Parabol om den nya könslagen

Parabol är en intressant och läsvärd tidskrift som startats av Kajsa Ekis Ekman. I det senaste numret finns en debattartikel som på ett grun...