Första gången jag hörde talas om den var när jag läste Evelyn Reeds "Kvinnans utveckling" 1978. Faktum är att totemismen spelade samma centrala roll i hennes matriarkatteori som gudinnetron gör i Gimbutas´.
Om Reeds i sanning djärva tolkningar håller är jag inte rätt person att avgöra, men jag är helt ense med henne på EN punkt.
Totemism måste helt enkelt en gång i tiden ha funnits över hela världen. Det går inte att på något annat sätt förklara att nästan identiska föreställningar återfinns i Australien, Afrika och Nordamerika.
Frazer skrev vid en tidpunkt då etnologer vågade dra djärva slutsatser om historiska samband och utvecklingslinjer. Den djärvheten försvann sedan och istället inskränkte man sig för det mesta till detaljstudier av enstaka kulturer.
Det finns något hisnande över totemismens universalitet. Det MÅSTE helt enkelt vara så att de grundläggande elementen i den fanns redan då våra förmödrar och förfäder lämnade Afrika.
Det finns faktiskt ingen annan förklaring.
Frazer är värd en renässans, inte för hans ganska så träiga teorier, utan för hans outtröttliga materialinsamlande och hans globala perspektiv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar