torsdag 19 april 2012

Sadistiskt spektakel på Moderna Museet

På Moderna Museet har det visats konst. Närmare bestämt har ett antal människor fått äta av en tårta som föreställer en skrikande och sargad svart kvinna

Dessa människor skrattade och/eller log förtjust. En av dessa människor var kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth.

Sedan diskuteras på olika bloggar om detta är rasism, sexism eller en kombination av båda delarna. Och det är ju en relevant diskussion.

Men ett ord saknas i debatten. Vad är det mest adekvata ordet för att beskriva när människor - låt vara i fantasin - vällustigt äter kroppsdelar från en annan, hjälplöst skrikande, människa? Och som ler förtjust när denna människa skriker.

Det finns ett ord som traditionellt brukar användas för att beskriva sådant. Det ordet är sadism.

Jag avslutar nog här. Dels för att jag vill undvika att utveckla temat närmare och riskera att skriva något direkt åtalbart. Dels för att ögonen är så fulla av tårar att jag nästan inte ser tangentbordet.

2 kommentarer:

noboytoy sa...

Det här är inte "konst". Det här är fruktansvärt osmakligt och själv mådde jag illa bara jag såg tårtan och skulle inte kunna äta ens en smula av den.

Frågan är vad som hade hänt om tårtan hade föreställt en vit naken man och Anders Borg hade smaskat i sig snoppen i tv?

Erik Rodenborg sa...

Sadistiska övergrepp begås oftast mot människor som tillhör grupper i någon form av socialt underläge - som barn, kvinnor och förtryckta etniska grupper. Därför stämmer det ju in med maktstrukturerna i vårt samhälle att den uppätna "tårtan" föreställde en svart kvinna.

Att de som åt och skrattade samtliga var vita förstärker detta intryck. Dock var de, så vitt jag kunde se, alla kvinnor. Någon kanske insåg att om det dessutom var män som deltog skulle det se än mer illa ut. Vad vet jag.

Men det som verkligen var avslöjande var ansiktsuttrycken på de som deltog. Avslöjande och skakande.

Påskfirandet - den kusliga bakgrunden

Långfredag....  Dagen då man ska fira hur "Guds son" offrades och torterades ihjäl för 2000 år sedan.  Många vet dock inte bakgrun...