lördag 7 april 2012

Cattas Bubbla - återigen

Jag har tagit bort Cattas Bubbla från min länklista. Anledningen är hennes de facto allians med en av de mest aktiva, aggressiva och målmedvetna papparättsaktivisterna. En person som systematiskt och målmedvetet under åratal har drivit en kampanj på temat att kvinnor, barn och vuxna överlevare ljuger om övergrepp. Som kampanjat för PAS och FMS. Och som i stort sett varje diskussionsfråga som handlar om övergrepp stöder förnekarsidan.

Cattas Bubbla har fått en poäng under den senaste tiden genom att peka på att Monica Antonsson har låtit en annan känd person på förnekarsidan, den så kallade Bjästamamman, att åtminstone till en del få en plattform på Monicas blogg. Så man kan undra varför jag inte upphör att länka till Monica Antonssons blogg också.

Nej, jag gör inte det. Missförstå mig inte, jag anser att "Bjästamamman" under en lång period bedrev en mycket elakartad kampanj mot två våldtagna flickor, och jag fördömer dessutom kraftigt hennes nuvarande kampanj mot Catta. "Bjästamamman" hatar Catta, framförallt pga den positiva roll Catta spelade i Bjästafallet. Hon har dessutom en egen blogg, som jag aldrig skulle drömma om att länka till, med vildsinta personliga utfall mot Catta, som går långt över det pinsammas gräns.

Jag anser - i motsats till MA - att det är principiellt fel att länka till denna sorgliga blogg, men den är för bisarr för att kunna ses som en fungerande del av backlashen mot de utsatta. Monica Antonsson har heller inte gjort några eftergifter till henne i Bjästafallet.

Min inställning till denna fråga är principiell och politisk, inte personlig. Min länklista är inte "för kännedom" och jag har för övrigt inte heller någon "Läskiga listan"... Så länge Monica Antonsson står fast vid de grundläggande åsikter hon utvecklade efter att ha brutit med Ingrid Carlqvist den 26 februari 2010 kommer jag att länka till hennes blogg.

Det handlar inte om hennes blogg är "trivsam" eller om Cattas blogg inte är det. Eller tvärtom.

Det handlar helt enkelt om att i avgörande principiella frågor står Monica Antonsson, som jag ser det, på samma sida som jag i en polariserad debatt jag deltagit i sedan 1993. Så länge hon gör det kommer jag att fortsätta att länka till henne, även om jag - som alltid - förbehåller mig rätten att kritisera...

PS. Detta inlägg går inte att kommentera. Jag vill inte ha dessa inflammerade debatter hit, och inte heller "diskussionen" om vem som är ihop eller inte ihop med papparättsaktivisten ifråga. Lika lite som jag om jag hade bott i Ryssland 1916 skulle ha tyckt att det vore speciellt meningsfullt att ha en "diskussion" om detaljerna i Rasputins kärleksliv....

Påskfirandet - den kusliga bakgrunden

Långfredag....  Dagen då man ska fira hur "Guds son" offrades och torterades ihjäl för 2000 år sedan.  Många vet dock inte bakgrun...