onsdag 18 augusti 2021

Sverigedemokraterna och talibanerna - några reflektioner

/Jag har tagit bort ett mer utförligt inlägg, med ett försök till analys av situationen i Afghanstan. Jag väljer att för tillfället endast lägga ut detta. Jag säger inte att det jag skrev i det tidigare inlägget var fel. Men det innehöll ibland kanske allt för förenklade resonemang, så jag har för tillfället tagit bort det. Och ersatt det med detta, som endast tar upp en aspekt. .../

Jag har letat efter artiklar som jag anser har en rimlig analys av talibanernas seger i Afghanistan.  Jag fann till sist denna.

Läs det gärna!

I övrigt skulle jag vilja ta upp en sak.. 

Nämligen hyckleriet hos den "nationella" högern i Sverige, Sverigedemokraterna och de olika sekterna  till höger om dem. 

De har under de senaste åren  framförallt drivit två frågor. Dels invandrar- och flyktingfientlighet - dels islamofobi.  Deras andra fråga kan ju ses som mera aktuellt nu. Men talibanerna är en extremvariant av islam, och deras illdåd bör inte prägla bilden av islam i allmänhet. . 

Kan SD och dess svans  dra nytta av talibanernas seger?  Möjligen, men  snart kommer deras hyckleri  troligen att slå ut deras förmåga att utnyttja den afghanska tragedin till sin egen fördel.   

Om stora grupper människor nu i panik kommer att fly från den islamistiskt-teokratiska regimen i Kabul - bör då Sverige och andra västländer ta emot dem? Eller ska vi skicka tillbaks dem till den teokratiska regimen i Kabul där de mycket väl kan komma att bestraffas hårt för sin "ogudaktiga" flykt från "emiratet"? 

Det är de frågor som SD kommer att få problem med.

Vad ska alltså detta  till "massinvandringen" så fientliga  parti  säga om afghaner börjar fly för sitt liv från talibanerna i (just det) "massor". Kommer  SD då att i denna fråga praktisera  sin "anti-islamistiska" retorik eller  sin invandrarfientliga dito? 

Sverigedemokraterna  m.fl. kommer i det fallet med all säkerhet att välja invandrarfientligheten  framför sin kampanj mot islamismen.  

Och inte nog med det.

När de då kommer att driva linjen att skräckslagna afghaner inte ska få asyl för att slippa mörkermännen i Kabul - vad gör de då, om inte att objektivt sett tjäna talibanerna?.

46 kommentarer:

Hugge sa...

Nja. Ett liberalt insläpp av Afghaner kan ju tänkas gynna även Talibanerna på lång sikt. Detta ger dem möjlighet att förgrena sig i länder som inte håller gränsen. Samma problem med ISIS där. Vi har fått hit många som flytt ISIS men även många sympatisörer som utövar inflytande i moskeer och diverse sammanslutningar i landet.

Erik Rodenborg sa...

I motsats till IS har inte talibanerna några världsvida terror- och erövrar-ambitioner. Som argument för att inte ta emot flyktingar från talibanerna är det ganska så dåligt.

Hugge sa...

Hmm... Ok att talibanerna inte är lika "trotskistiska" som ISIS men gränsen mellan olika grupper är inte alltid glasklar. Sen finns det gott om otäckingar även bland Talibanernas fiender. Både på religiös/ideologisk nivå och rent allmänt.
Förresten såg jag att Putin nu varnar för terrorister i flyktingströmmar från Afghanistan. Nu är ju inte du någon rysslandsparanoiker men jag kan tänka mig att batongliberalerna kommer att tolka detta som ett försök till att destabilisera väst.

Hugge sa...

OT:
Det här tycker jag åtminstone pekar i riktning mot att ONA kan ha varit i stor utsträckning en skapelse av någon underrättelsetjänst;

https://dailystormer.su/top-atomwaffen-satanist-exposed-as-well-paid-fbi-informant/

inget bevis i sig, men ändå. Ju knasigare och våldsammare grupp, ju större sannolikhetför att det är ett verk av underrättelsefolk.

Erik Rodenborg sa...

Hugge 23.05
Sverige har ju i så fall redan tagit emot så pass många afghanska flyktingar så om talibanerna har sådana planer är de väl redan här. Om man måste ha garantier för att inte personer med otäcka avsikter ska slinka med kan man aldrig ta emot flyktingar. Det ser jag inte som en lösning.

Erik Rodenborg sa...

Hugge 23,26

Jag tror alltså att ONA ÄR infiltrerat, men jag tror inte de är skapade av agenter. Deras tidiga texter är så inom-satanistiskt originella. Jag tror inte FBI) etc. om en sådan flexibel fantasi.

Hugge sa...

Det här påminner om GLADIO-nätverket och Röda brigaderna i Italien. Röda brigaderna fanns organiskt från början men infiltrerades i ett tidigt skede varpå man blev ännu våldsammare i sin hållning och samtidigt dådkraftig i och med vapen och kompetens som tillfördes den från början knasiga men inkompetenta gruppen.
Rekommenderar "NATO:s" secret armies av Danielle Ganser där infiltrationen av vänstergrupper i Europa tas upp. Man såg till att skämma ut vänstern i bred bemärkelse genom blodiga vansinnesdåd närhelst det gick "för bra" för vänstern. Särskilt i Italien gick detta mönster starkt igen.
Tror diverse underrättelseorganusationer nu arbetar med något liknande i hela västvärlden för att skämma ut invandringsrestriktiva krafter som står ivägen för storkapitalistisk exploatering.
Vänstern i Sydeuropa på 70-talet utgjorde ett genuint hot mot kapitalismen, inte som dagens tramsvänster i väst som är helt oproblematisk för kapitalisterna. Invandringsrestriktiva strömningar är dock jätteproblematiskt för storkapitalet som vill att vi ska "öppna våra hjärtan" för att citera en känd tänkare.

Erik Rodenborg sa...

Storkapitalet är för arbetskraftsinvandring. Det är helt klart. Den har de nytta av. Det är inte lika självklart att de är för flyktinginvandring. De har oftast inte någon nytta av den, och dessutom skapar det potentiella politiska problem för dem, eftersom dessa grupper ofta står längre till vänster på den politiska saken.

Hugge sa...

Gränsen Är inte jättetydlig mellan arbetskraft och flyktinginvandring i många fall. Dessutom kan storkapitatalister ha intresse av att rent allmänt överbelasta solidariska välfärdssystem tills man knäckt dem, så att att folks tillvaro blir mer på kapitalisternas nåder.
Rent allmänt har vänstern helt tappat bort sig i relation till exploaterare. Ta Öz Nujen som exempel: Han köper ett gammalt vapenförråd på Gotland för en spottstyver. Likt vapenförråd från den tiden är huset fullproppat med asbest. Därför ingen normal människa med samvete vill äga dessa hus. Nujen tar in ett gäng svartjobbare för att sanera bygget(hade blivit astronomiskt dyrt med riktiga asbestsanerare). En av dessa svartjobbare var Rhamat Akilov.
Nu är bygget ett Hotel son Nujen tjänar storkovan på. Varför får inte Nujen springa gatlopp för att undkomma dagens vänster? Svar: Den är ingen vänster längre den har övergett sina kärnfrågor.

Hugge sa...

OT igen:
Occult rejects intervjuar ex-JV om övergreppskyltur inom JV. Väldigt bra intervjuv.

Erik Rodenborg sa...

Svenska Dagbladet - som jag av någon outgrundlig anledning prenumererar på - är en av de morgontidningar som sällan går emot storkapitalets önskningar. Deras linje i invandrarfrågor just nu är att bedriva en kampanj för totalt fri arbetskraftsinvandring, medan de när de gäller andra typer av invandring gradvis närmat sig SD.

Hugge sa...

"Tack för att ni valde Sverige".

https://www.friatider.se/utvisningsdomda-afghaner-evakuerades-tillbaka-till-sverige

Lär finnas en och annan dömd våldtäktsman bland dessa. Kan inte kännas bra deras offer i Sverige.

Erik Rodenborg sa...

Jag är för höjda straff för sexualbrott, men är principiellt mycket tveksam till utvisning son straff. Vad är poängen? Att våldtäktsmän ska våldta i ett annat land istället?

Erik Rodenborg sa...

Och menar du verkligen att om många människor i panik flyr från en hämndlysten talibandiktatur som vill straffa de som hjälpt dess fiender ska de inte få det, eftersom det av misstag skulle kunna finnas någon våldtäktsman bland dessa? Om det brinner i ett fängelse ska man låta det brinna då, eftersom det ju kan finnas förfärliga människor där?

Erik Rodenborg sa...

"Lär finnas en och annan dömd våldtäktsman bland dessa. Kan inte kännas bra deras offer i Sverige. " Ja, om våldtäktsmännen är svenskar, friges de ju också efter avtjänat straff. Det känns kanske inte heller bra för deras offer.

Hugge sa...

Varför slänga ut någon som bär sig illa åt hemma hos en. Han kanske bara går och bär sig illa åt hos någon annan istället?

Från det ena till det andra, angående ONA, skulle inte just deras "inomsatanistiskt unika texter" lika gärna kunna tala för inblandning av underrättelsefolk? Det kanske mest unika med ONA är den oerhörda betydelse som läggs vid "insiktsroller". Altså att engagera sig i sammanhang som är så totalt tvärtemot ens vanliga personlighet det bara går. T.ex kan en hårdför typ med förflutet som gängbrottsling engagera sig som empatisk socialarbetare eller vice versa, en nazist börja göra karriär som antirasist etc..

Verkar skräddarsytt för att öva upp en massa människor i infiltration på hög nivå. Man ska altså ägna sig åt sin insiktsroll i m7nst ett år nästan 100% av sin tid. Har någon statlig "spionskola" i världen ens en så krävande övning i infiltration?

Erik Rodenborg sa...

"Varför slänga ut någon som bär sig illa åt hemma hos en. Han kanske bara går och bär sig illa åt hos någon annan istället?"

En formallogisk poäng, ja, men i detta fall anser jag att parallellen är missvisande.Att bo i samma hem är mycket mer intimt än att bo i samma land.

Vad gäller ONA är det väl mer än 20 år sedan jag studerade dem, men så länge inte motsatsen bevisas tror jag inte att de är skapade på det sättet.

Erik Rodenborg sa...

https://www.marxist.com/afghanistan-imperialists-cry-crocodile-tears-as-refugees-suffer.htm

Verutschkow sa...

Snart kommer vi att kunna jämföra IS och talibanerna vad gäller slagkraft,
åtminstone i Afghanistan ...

Erik Rodenborg sa...

Talibanerna torde vara oerhört mycket starkare än IS i Afghanistan. Det hade faktiskt varit ännu värre om det hade varit tvärtom.

Hugge sa...

Men vilka har snyggast skägg? Jag gissar på ISIS då det inte är estetiskt smart att tvinga alla att bära tomteskägg. ISIS var mer tillåtande med minimala korta skägg.
Många män ser verkligen horribla ut i helskägg. Blir full i skratt ibland när jag ser reportage från kulturer där helskägg är obligatoriskt. I Sverige är det bara typ autister som går omkring med skägg som är direkt vanprydande.

Erik Rodenborg sa...

Autister?

Jag föredrar IS som term, eftersom ISIS kan få någon att associera till den egyptiska gudinna, som är helt oskyldig i sammanhanget...

Det är ju inte förvånande att organisationen "Fellowship of Isis" reagerat mycket negativt på att pressen i flera länder har valt denna akronym..

http://www.fellowshipofisis.com/isis_statement6_2014.html



Hugge sa...

Ok. Köper det argumentet. ISIS är för sympatisk för att ens ytligt associeras med IS.

Hugge sa...

Autister har ofta noll intresse och eller förståelse för hur deras yttre hjälper eller stjälper dem. Därav den enligt min erfarenhet större förekomsten av vanprydande tomteskägg bland folk inom autismspektrat i t.ex Sverige,där tomteskägg inte är obligatoriskt.

Erik Rodenborg sa...

Jag vet inte. Aspergers syndrom räknas numera till autismspektrum. Jag råkar till och med själv ha en Aspergerdiagnos, även om jag med en viss intensitet förnekar att den är riktig. Eller alternativt förnekar att Asperger i sig är en meningsfull diagnos...

Har väl under kanske två korta perioder /ca en månad båda gångerna/ i mitt liv haft "tomteskägg", mest för att jag då var för lat för att raka mig... Men jag tycker inte om det, har inget emot långt hår, men gillar faktiskt inte långt skägg.

Men allmänt, just Asperger anses ofta leda till pedanteri. Som kan ta sig mycket olika uttryck. För en del är pedanteriet materiellt, och de som har det, brukar ofta ha perfekt sittande kläder, välskött hår etc och inte något ovårdat skägg.

Men för en del är pedanteriet mer intellektuellt/verbalt. Om jag ändå gör en liten eftergift till den diagnos jag ändå har fått skulle jag säga att om jag i så fall är pedantisk så är det snarare just intellektuellt/verbalt. Jag har under långa perioder inte tänkt så värst mycket på mitt utseende, men har sent omsider börjat tänka lite mer på det...

Nu anses väl Asperger ses som den mer högfungerande autism-gruppen, med de finns ju andra typer av autism. Som jag nästan inte vet något alls om.

Hugge sa...

Själv har jag ingen diagnos men många i min bekantskapskrets tror att jag skulle kvala in om jag undersöktes. Är dock inte omedveten om mitt utseende och skulle aldrig ha tomteskägg om jag inte klädde i det.
En enkel regel för om ett tomteskägg blir snyggt eller ej är det här:
Är ens skäggstubb tätt sittande på en relativt liten yta i ansiktet=snyggt skägg. Är stråna utspridda med stora mellanrum=total vanprydnad om man låter det växa ut. Ser ut som könshår.

Erik Rodenborg sa...

"men många i min bekantskapskrets tror att jag skulle kvala in om jag undersöktes"

Trots att jag endast har haft en sporadisk nät-kontakt med dig, tror jag av helt andra skäl att det mycket väl skulle kunna tänkas vara så. Det är nämligen oerhört lätt idag att få en neuropsykiatrisk diagnos.

När jag hade fått min frågade jag den psykolog som hade gjort utredningen hur i allsin dar man skulle bete sig för att INTE få en sådan. Men en av anledningarna är nog snällhet.

Man får nämligen en hel rad av förmåner om man har en neuropsykiatrisk diagnos. Många av dessa vet jag nog inte ens om. Men en av dem är att ens tandvård räknas som läkarbesök. Dvs samma taxa som i sjukvården, inklusive frikort när man har betalat en viss summa - och då slås läkar- och tandläkarbesök ihop.

Så vitt jag fattar får inte psykotiska och bipolära dessa förmåner. Underligt nog. Jag har inget dåligt samvete för denna förmån, men jag tycker att den borde gälla många fler, och helst gälla alla.... Socialdemokraterna har mycket länge sagt att det skulle vara en självklart vettig reform, men hat ändå inte gjort något.

Hugge sa...

Oj då. Nu vill jag ha en formell diagnos. Är det här med tandläkarbesök något regionalt eller gäller det i hela landet?

Erik Rodenborg sa...

Så vitt jag fattar gäller det hela landet.

Hugge sa...

Tack! Nu gör jag slag i saken och begär neuropsykiatrisk utredning. Har god lust att odla ut ett riktigt vanprydande tomteskägg(har mycket långt mellan stråna) för att öka mina chanser, men nä, står nog inte ut med den vanprydnaden så länge.

Erik Rodenborg sa...

Jag tror i alla fall inte du ökar chansen om du har ett sådant. Har träffat kanske 4-5 pers med en Asperger-diagnos, och en del andra med andra neuropsykiatiska diagnoser och ingen av dessa har haft ett sådant skägg...

Hugge sa...

Ok... tar det nog lugnt med "trix, sånt kan slå tillbaka. Kom förresten att tänka Ted Nugent. När han inkallades till vietnamnkriget slutade han tvätta sig och att gå på toaletten i några veckor innan mönstringen. Han gjorde bägge behov i byxorna som han aldrig bytte. Blev frispel direkt. Fast han gjorde sig extremt hatad av övriga rekryter på bussen till mönstringen.

Erik Rodenborg sa...

Det har vissa likheter med hur jag fick frisedel. https://kiremaj70.blogspot.com/2016/03/nar-jag-fick-frisedel_26.html

Hugge sa...

Inte riktigt så radikalt som Nugent vid Vietnamn-mönstringen men så krävdes det nog mer för att slippa inkallelse till vietnamn. Vore kul om Nugents metod blivit allmänt spridd bland vietnamnrekryter. Varje busslast med rekryter hade först fått skickas på tvångsbadning innan mönstringen kunnat fortsätta.

Erik Rodenborg sa...

Jag känner lite olust över att vara språkpolis men något i mig kan inte låta bli. Det heter Vietnam, inte Vietnamn.

Hugge sa...

Vet inte varför men jag har alltid haft svårt med det landet både när det gäller uttal och stavning. I grundskolan kunde jag bara uttala det som "Vetjam", till somligas stora nöje på samhällslektionen.
Språkpoliseri brukar jag dock syssla med själv(vanligen IRL dock). Ser det mer som språkförädling än poliseri.

Erik Rodenborg sa...

Ja, Vietnam har jag väl ovanligt lätt för att minnas stavningen på. Redan i december 1964 när jag var nio och just skulle fylla tio, läste jag en artikel i Ny Dag (som jag till mina föräldrars irritation ofta köpte) och insåg plötsligt vad som hände i Vietnam.

https://kiremaj70.blogspot.com/2016/02/en-artikel-som-forandrade-min-varld.html

Tidlösa sa...

Men hur *uttalas* Vietnam? ;-)

Viet*nam* eller *Viet*nam? Enligt AG fanns det folk inom DFFG som insisterade på det sistnämnda uttalet (som väl är mer vietnamesiskt än svenskt?).

Erik Rodenborg sa...

Det förstnämnda är ju vanligast. Men jag har också hört det andra ganska ofta.

NoBoyToy sa...

Svensk högers och framför allt SverigeOdemokraternas hyckleri är rent ut sagt skrattretande. Alla hakor plaskar i golvet när man hör deras ständiga projiceringar, hyckleri, lögner och historieförfalskningar. Usch för såna ohederliga människor. Men om de vore ärliga med sin politiska agenda, skulle givetvis inga andra än samhällets toppelit rösta på dem.

Och återigen får svenska folket se vad hatande, våldsamma SverigeOdemokrater är kapabla till:
https://aktuelltfokus.se/kent-ekeroth-misstanks-for-kvinnomisshandel/

"Enligt uppgifter till media ska Kent Ekeroth tagit stryptag på en kvinna tills hon fick andnöd. I samband med att ytterligare en kvinna försökte avbryta misshandeln ska Ekeroth riktat ilskan mot henne och puttat ner henne i golvet så pass hårt att hon skadade sin axel. Enligt källor inom den nationalistiska miljön ska den stryptagna kvinnan ha någon form av relation med den forna SD-toppen."

Hugge sa...

NoBoyToy:
Om man ogillar vad Ekeroth gjort bör man altså vara för massimport av män från världens mest patriarkala länder?

Erik Rodenborg sa...

Jag anser själv inte att ett bra sätt att bekämpa patriarkatet vore att stänga gränserna för de förtvivlade människor som flyr från de talibaner, som mellan 1996 och 2001 stod för det förmodligen mest konsekvent genomförda statligt organiserade kvinnoförtrycket som någon regim infört i historisk tid.

Kampen mot patriarkatet bör väl vara internationell.

Erik Rodenborg sa...

"Jämför med Ådalen där svenska arbetare höll gränsen mot engelska svartfötter."

Det är väl en viss skillnad mellan politisk asyl och att företag rekryterar strejkbrytare från andra länder.

Sverige tog ju emot både flyktingar från Chile och soldater från USA som deserterat från Vietnamkriget. För att nu ta några exempel.

Det tycker jag var bra.

NoBoyToy sa...

Hugge:
"Om man ogillar vad Ekeroth gjort bör man altså vara för massimport av män från världens mest patriarkala länder?"

Man bör vara medveten om att den röst som man lägger på SverigeOdemokraterna, också innebär en röst för att försämra för kvinnor och barn i samhället. Men kvinnors och barns mänskliga rättigheter kommer ofta i andra, eller rättare sagt i sista hand för män och makt-män. Och det existerar heller ingen "massimport" till Sverige av män från extrem-patriarkala länder. Det existerar bara i ditt (och högerpartiernas) egna huvuden.

För övrigt är det också så, att en röst på konservativa högern, inte enbart innebär försämrade levnadsvillkor för kvinnor och barn. Den rösten innebär också försämrade levnadsvillkor för alla arbetare, där alltså män ingår och som inte tillhör samhällets yttersta toppskikt.

Det finns en anledning till att makten och kapitalisterna (högern) vill splittra arbetarrörelsen där de flesta av oss, och idag även kvinnor, ingår. Det försöker de göra på många olika sätt, t.ex genom att försöka få folk att lämna fackföreningarna (vilket Alliansregeringen lyckades åstadkomma under sin regeringstid).

Men det bästa och mest framgångsrika sättet, är naturligtvis att splittra arbetarrörelsen i två lika delar. Män mot kvinnor. Och många män är så korkade och lätta att locka till kvinnohat, att de går på det.

Erik Rodenborg sa...

Jag har tagit bort ett antal kommentarer med en diskussion om saker som jag inte vill ska föras här.

Anonym sa...

https://www.svd.se/hogerextremister-jublar-over-talibanernas-seger

Men inte SD ...

Parabol om den nya könslagen

Parabol är en intressant och läsvärd tidskrift som startats av Kajsa Ekis Ekman. I det senaste numret finns en debattartikel som på ett grun...