måndag 19 mars 2012

Jane Eyre, inte Wuthering Heights

Jag har skrivit ett tillägg till inlägget "Wuthering Heights" nedan, som jag lyfter upp. Varför lyfter jag upp det? Jo, Gunvor uttryckte en viss oro (visserligen skämtsamt, men ändå..) över att hennes rykte kunde förstöras om någon fick för sig att hon varit så dum att hon verkligen kunde ha kallat "Wuthering Heights" för världens första mysrysare... så det är bäst att alla får reda på att det gjorde hon inte...

Rätt ska vara rätt!

--------
"Pratade med Gunvor som bestämt hävdade att det var Charlott Brontës "Jane Eyre" som hon måste ha menat, inte "Wuthering Heights".. Hon förklarade vidare att "Wuthering Heights" enligt henne inte hade det minsta av "mys" i sig, den var bara rysare - otäck och tragisk.

Ja, jag läste "Wuthering Heights" ca 1990, men har däremot inte läst "Jane Eyre", Min minnesbild av "Wuthering Heights" är vag, det som mest liknade den klassiska mysrysaren var kombinationen av en ödslig hed och obehagliga händelser...

Men jag tackar för informationen och ska genast försöka få tag i Jane Eyre."
"

PS. Även Jane Eyre har filmats, och, ja, av döma av denna trailer har den mycket riktigt uppenbara likheter men handlingen i en mysrysare....

Inga kommentarer:

En fundamentalist som omvärderat Josua

Josuas bok är förmodligen den otäckaste boken i Bibeln. I den beskrivs hur Gud leder israeliterna i ett fälttåg med syftet att utrota den ka...