lördag 16 februari 2008

En viktig bok

Titeln ovan är en underdrift.

Jag har just idag fått ett exemplar av Birgitta Allmos "Vem vågar tro på ett barn? Södertäljeflickan och verkligheten".

Den är på ungefär 450 sidor och det är framför allt en grundlig redogörelse för hur det juridiska systemet och media fungerade när de stod inför en flickas berättelse om grova sadistiska övergrepp. Syftet med boken är nu inte huvudsakligen att beskriva fallet i sig, utan att visa på principiella frågor om hur barn behandlas.

Jag blir alldeles överväldigad när jag har den i min hand. Det känns overkligt att en så grundlig, så seriös bok verkligen har getts ut om ett fall som gång på gång har förvrängts av media och proffstyckare.

För mig är det inte endast "en viktig bok" - det är en av de absolut viktigaste böcker om övergrepp mot barn som någonsin kommit ut i Sverige.

Beställ den från Tusculum förlag, www.tusculum.se eller från någon internetbokhandel, eller vänta till den finns i bokhandeln den 14 mars i år.

1 kommentar:

Motherwitch sa...

Ska genast beställa. Uppmanar alla att göra det...

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...