fredag 5 augusti 2022

Scott McKenzie, San Francisco och blommor i håret

Denna fantastiska sång var nykomling på fjärde plats på Tio i Topp idag för 55 år sedan - 5 augusti 1967.

Jag vet inte om jag hörde den redan denna dag. Jag lyssnade förvisso på Tio i Topp den dagen.. De vuxna var bjudna på en fest hos en granne, och vi fick reda på att barnen inte var inbjudna.

Men efter en kvart eller tjugo minuter in i programmet fick jag reda på att det var ett missförstånd. Barnen var faktiskt inbjudna.

Så jag lämnade radion och gick iväg.

Eftersom jag har för mig att de låtar som testades .spelades först borde jag väl ha hört San Francisco just denna dag.

I vilket fall som helst dröjde det i så fall inte länge innan jag hörde den igen.

Tio i Topp sändes på en lördag och redan dagen efter hade DN en artikel där jag fick reda på lite vad hippies var för något. Mina föräldrar prenumererade på SvD så vi läste normalt sett inte DN. men i Gräddö brukade de köpa DN på söndagarna..

Artikeln ifråga var visserligen inte välvilligt hållen - den hette "Den påtända generationen" och handlade mest om droger. Men den berörde också hippies kärleksbudskap och jag hade redan hört Beatles "All you need is love" - och fattat att den var en del av samma hippiekultur.

Så jag bortsåg från det där otäcka med LSD och tyckte att hippies verkade underbara.

Så resten av sommaren drömde jag vackra drömmar om att jag var i San  Francisco och - vad ska man säga - fick uppleva sann kärlek bland människor med blommor i håret.

Jag var tolv år.

5 kommentarer:

Verutschkow sa...

Glöm inte att den svenska versionen också toppade Svensktoppen. Och jag har
definitivt ett barndomsminne av att ha hört den just där ...

https://www.youtube.com/watch?v=0621eXrFFcc
San Francisco (Sätt ett band av blommor i ditt hår) · Mats Olin

https://www.discogs.com/release/7304524-Lars-Rune-J%C3%A4verbrant-San-Francisco
Varför fanns inte denna på Youtube ???

Erik Rodenborg sa...

Toppade den Svensktoppen? Jag måste ut nu så jag hinner inte kolla. Jag har aldrig hört den förut... Men jag har väl hört en tredjedel av den nu, innan jag måste iväg ,men blev inte alls imponerad av tolkningen.

Jag tror faktiskt INTE att den toppade Svensktoppen men, kollar när jag kommer hem.

Erik Rodenborg sa...

Jag hade till och med mer rätt än jag trodde. Inte nog med att den aldrig låg etta, den låg aldrig på Svensktoppen överhuvudtaget. Här finns listan på alla låtar av Mats Olin som legat på Svensktoppen. https://www.nostalgilistan.se/mats-olin-121

Hans misshandel av Scott McKenzies fina sång kom aldrig in. Dessbättre.

Verutschkow sa...

https://www.nostalgilistan.se/lars-rune-javerbrant-131
Nej, Mats Olin låg aldrig på Svensktoppen med den låten men det var den
enda faktiska svenska version av sången i fråga jag hittade på Youtube.
Därav möjligen en smula förvirring.

Och nog blev jag lite besviken över att Lars-Rune Jäverbrandt (det namnet
har satt sig hos mig) låg några ynka veckor på listan och inte ens kom topp
tre ...

Jag gillar alltså rock, pop och schlager. Men musikformerna kom till mig i
omvänd ordning. Först Svensktoppen, sedan Tio i topp och därefter Kvällstoppen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Country_Four
Men ovan här är i alla fall Jäverbrandt nämnd i en fotnot.

Erik Rodenborg sa...

Anonym 17.25. Som du ser raderade jag din kommentar. Jag har blivit mer tolerant och raderar numera sällan. Men om du nu vill spinna på antifeministiska teman bör du inte vara så off topic att du lägger in det under en post om hur tagen jag blev av denna fina sång, när jag var tolv år.

Med Vänsterpartiet första maj

Jag demonstrerade med Vänsterpartiet i Södertälje idag. Samling 12.30, avgång 13.00 och vi gick till stora torget. Ett möte med bland anna...