söndag 25 augusti 2019

Barn som "vårdas" av sin mammas mördare

Läs absolut Sanna Raymans inlägg på Expressens ledarsida - med rubriken Låt barnen slippa kontakt med mammas mördare. Det kan läsas här.

Rayman skriver om barn som mördas av sina fäder,och hur de sviks. Hon utgår från Kerstin Weigls och Kristina Edbloms nyutkomna bok I händelse av min död.

Jag väljer att citera en central, och väsentlig mening i Sanna Reymans text. 

"Många barn har tvingats bevittna eller höra sina mödrars dödsögonblick. Att samhället därefter ofta fallerar i sin hantering av dem är ett dubbelt svek mot dessa kvinnor som högst sannolikt hade sina barns framtid i tankarna när de dog. Vart tredje barn har sin morddömde pappa som vårdnadshavare, helt på tvärs med Socialstyrelsens rekommendationer. Weigl/Edblom beskriver hur pappor obstruerar mot såväl vaccinationer och utlandsresor som psykologhjälp – inifrån fängelset. Det är bisarrt.""

Som sagt, läs den! Och uppenbarligen är också Kerstin Weigls och Kristina Edbloms bok värd att läsa. 

3 kommentarer:

Verutschkow sa...

Kerstin Weigl har också skrivit böcker tillsammans med den s k Gömda-Mia.
Och tjänat en del pengar därpå ...

Erik Rodenborg sa...

Låt vara, men det hindrar inte att denna bok tar upp en mycket angelägen fråga, och därför bör läsas.

Verutschkow sa...

Kerstin Weigl kan f ö höras på Sthlms Stadsbibliotek nästa månad ...

"I händelse av min död

Journalisterna Kerstin Weigl & Kristina Edblom har i tio års tid dokumenterat samtliga fall i Sverige där en kvinna blivit dödad av sin partner. ”I händelse av min död” är en isande skildring om hur kvinnor dör i Sverige, men ännu mer om hur de lever.
Datum: 2019-09-05 Tid: 18:00 - 19:00"

Gör inga dumheter medan jag är död, som Per Ahlmark f ö döpte en bok ...

Langoljärerna

Den kanske mest fascinerande, och en av de mest skrämmande, av Stephen Kings berättelser är nog  "Langoljärerna". Jag läste den n...