måndag 25 januari 2016

Ett annat perspektiv på Margot Wallström

Debatten om Margot Wallström har mest handlat om borgerliga debattörer på högerkanten som hetsar mot henne och vänsterdebattörer som reflexmässigt försvarar henne.

Här kan man ta del av ett helt annat perspektiv.

Jag får spontant sympatier för grundinställningen. Det går att ta avstånd från den hycklande högerkampanjen utan att falla platt för en mångmiljonär, som liksom så många andra högt uppsatta politiker skaffat sig en förmögenhet på sin verksamhet.

Ja, visst, Carl Bildt är mycket värre, för att nu uttrycka det lite försiktigt, men det gör inte att jag vill delta i någon hyllningskör för Wallström.

20 kommentarer:

Ann-Charlotte sa...

Det är "avrättningar" av människor. Och det ska hatas. Obehagligt.

Erik Rodenborg sa...

Det har du rätt i. Samtidigt är det svårt att komma ifrån att om man dels är en offentlig person med makt, dels har en typ av privilegier och levnadsstandard som den stora majoriteten av människor inte kan drömma om, blir det oundvikligt att det blir en granskning av en typ som andra människor inte utsätts för.

Men i just det här fallet har det förvisso förlorat alla proportioner, och blivit till ett drev, där ex.vis en hyresrätt blir till en "muta". Det kommer inte att hålla i domstol, men just nu blir det ett led i det politiska kriget.

Ann-Charlotte sa...

Jo, det förstås. Tycker bara att det är obehagligt.

Hmm sa...

Tja, det är inte första gången som hon "lurats" på en lägenhet. Skedde redan 1988.

Jag har inte sett några personangrepp eller dylikt och jag anser att hon förtjänar alla kritik hon fått och borde få mer.

Erik Rodenborg sa...

Hmm

Fast i jämförelse med ex.vis Carl Bildts skumma affärer i Lundin Oil och annat är det småtpotatis.

Hmm sa...

Erik: Varför jämföra? Att en bettet sig dåligt gör väl inte den andre oskyldig heller?

Har ju nu för mig att Lundin-affären blev oredigt granskad och inget hittades, men även om han var värsta skurken så gör ju inte det MW gjort mindre illa, eller hur?

Hmm sa...

PS Sedan så anser jag det alltid värre med hycklare som förespråkar ett liv för andra men lever själv efter helt egna spelregler, och bland dessa hycklare så finns MP och S ordentligt överrepresenterade. Hej Göran Persson!

Erik Rodenborg sa...

OREDIGT granskad? Ser ut som en freudiansk felskrivning, men gärna för mig. ;-) Ja, det beror förstås på vilka som granskar och hur. Att Lundin Oil samarbetade med en miltärregim som bedrev blodig etnisk rensning är entydigt bevisad. Liksom Bildts position i nämnda företag,

I all hast den första länk jag hittade just nu. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14566849.ab

Bildt och Wallström spelar inte riktigt i samma division, vilket här starkt talar till Wallströms fördel.

Att få tag i en bostad snabbt och gå före i kön kan inte riktigt jämföras med att investera i folkmord. Alldeles oavsett graden av "hyckleri".

Hmm sa...

Du svarar faktiskt inte på min fråga. Varför jämför du inte MW med Hitler också och ger henne nåd pga samma omständigheter att hon inte är lika illa som Adolf.

Igen, varför jämför du ens? Nu handlar det om Margot, ingen annan.

Att du inte ser att detta är föremål för muta då hon senare uppvaktades av just kommunal efter fådda lägenhet och deras fall sedan gick deras väg, tycker inte du är allvarligt? Att hon "bara" gick före i bostadskön… det finns inget som heter en gratis lunch vet du ;-)

PS Lägenheten kostade henne 34 kr/månaden i hyra.

Erik Rodenborg sa...

Som du borde sett TAR jag avstånd från Wallström i inlägget. Vad är alltså din poäng? Att jag inte vill definiera lägenhetsaffären som just en muta? Jag ser det inte som en muta, men däremot som en del i ett privilegiesystem, vilket är illa nog.,

Som sagt jag TYCKER alltså att hon ska kritiseras men att just lägenhetsaffären är en småsak, om man jämför med en massa annat som inte leder till mediedrev.

Att jag inte jämförde med Adolf Hitler beror förstås på att denne inte är politiker i Sverige idag och alltså inte kan jämföras med Margot Wallström, på något plan. Det är och kan däremot Carl Bildt.

Hmm sa...

Erik, Läs min kommentar som var den fösta jag skrev under detta inlägg och läs sedan ditt svar till mig. Vad är DIN poäng med den? Varför drog du in CB alls?

Detta är MIN poäng.

Erik Rodenborg sa...

Hmm

Jag tycker det här är en tramsdebatt och att du är överkänslig.

Din första kommentar. var:
"Tja, det är inte första gången som hon "lurats" på en lägenhet. Skedde redan 1988.
Jag har inte sett några personangrepp eller dylikt och jag anser att hon förtjänar alla kritik hon fått och borde få mer."

Min första till dig var:
"Fast i jämförelse med ex.vis Carl Bildts skumma affärer i Lundin Oil och annat är det småtpotatis."

Och? Av den framgår faktiskt implicit att jag håller med dig om att Wallström gjort fel, men vill tillägga att det finns mycket värre typer än henne. Om jag nu tycker det, har jag då inte rätt att säga det här? Varför blev du så irriterad för det?

Monica Antonsson sa...

Det var väl ett himla tjafs om en lägenhet ändå. Hon kunde ha köpt sig en kåk. Absolut. Men världen står i brand och det måste vara ett helvete att regera Sverige under de förhållanden som råder. I synnerhet som ett gäng hysteriska och ytterst obehagliga fruntimmer i oppositionen gör allt för att regeringen och därmed också Sverige ska misslyckas.

Jag för min del tycker det är värre att Wallström fick 12 000 i bostadsbidrag för lägenheten och att hon inte själv reagerade mot att hon bara behövde betala 32 kr i månaden i hyra. Varför insåg hon inte att det är skattebetalare, sjukvårdsbiträden och fattiga pensionärer som tvingas stå för notan. Och varför inser inte alla andra riksdagsmän det?! De utnyttjar systemet allihop.

De allra flesta svenskar skulle aldrig komma på tanken att hyra en sådan dyr bostad. Hundratusentals svenska tjänar inte ens 12 000:- i månaden före skatt. DET är den stora skandalen.

Men inte heller det är MW:s fel. Varenda högavlönad ministrar förser sig med den sortens fördelar oavsett partifärg. Det är för jäkligt rent ut sagt.

Att det är inte Wallströms fel. Alla ministrar skor sig ohejdat oavsett partifärg. Var det inte Anders Borg som kände sig tvungen att flyga till jobbet varje dag för att resvägen var för lång. Men det var då. Sedan övergav han både fru och barn för en simpel älskarinna. Precis som Reinfeldt. Det är lätt att förstå hur de roade sig i Sagerska palatset.

Att hänga ut Wallström nu är bara ett sätt att sätta pinnar i hjulen för en regeringen som hela tiden kämpat i motvind och som aldrig tycks få någon arbetsro. Det skadar oss alla!

Erik Rodenborg sa...

Monica
Jag håller med dig om att det är ett generaliserat privilegiesystem som omfattar de ledande i alla de stora partierna, och likaså i att drevet mot just Wallström är en del i en ganska så skum högerkampanj.

Hmm sa...

Erik: Jag blev inte irriterad men jag anser att det ser ut som att du ville dämpa det MW gjort med att jämföra med något värre. Jag förstod inte orsaken att du ens ur det blå drar upp CB i ett svar till mig. Min enda förklaring till att du gjorde det i en kommentar till mig och inte som tex ett medhåll till Ann-charlotte är för att du separerar dig från mig pga min liberal politiska hemvist.

Du har fortfarande inte berättat varför du kände dig hågad att göra just den jämförelsen helt plötsligt eftersom du inte till någon annan eller någon annanstans känt det behovet.

Hmm sa...

"likaså i att drevet mot just Wallström är en del i en ganska så skum högerkampanj"

Men snäll nån. Det var ju Aftonbladet som först tog upp det. Du vet den där sossetidingen. Kassören som fick gå med den generösa avgångsvederlaget sitter i styrelsen på Aftonbladet. Om vi nu ska sätta på oss foliehattar så är det ju mycket mer troligt att MW blivit en sådan börda för regeringen med sina fler och fler fiender i utlandet att de försöker hitta ett sätt att kunna få henne att avgå och att det var kassören själv som läckt hela historien för att göra S en tjänst.

Erik Rodenborg sa...

Hmm

"Du har fortfarande inte berättat varför du kände dig hågad att göra just den jämförelsen helt plötsligt eftersom du inte till någon annan eller någon annanstans känt det behovet."

Kan du läsa innantill? I så fall vill jag citera vad jag skrev i mitt inlägg INNAN du kommenterade:
"Ja, visst, Carl Bildt är mycket värre, för att nu uttrycka det lite försiktigt, men det gör inte att jag vill delta i någon hyllningskör för Wallström."

Trots detta drar du slutsatsen: "Min enda förklaring till att du gjorde det i en kommentar till mig ... är för att du separerar dig från mig pga min liberal politiska hemvist." Hur paranoid får man bli? Hur skulle jag i förhand kunna veta att du skulle kommentera?

Erik Rodenborg sa...

Hmm

Aftonbladet avslöjade härvan i Kommunal. Så vitt jag vet var de inte de som specifikt startade drevet mot Wallström, För övrigt är dock Aftonbladet idag i praktiken ofta de facto en högertidning, så fort man lämnar ledar- och kultursidan. Och de var ju de som startade drevet mot Jurholt...

Hmm sa...

Ha ha jag hade faktiskt missat ditt sista stycke i ditt inlägg. Sorry!

Förstår ändå inte behovet med jämförelsen, men jag släpper det.

Att Aftonbladet är en högertidning är det nog inte många som håller med dig om, men jo komunals skandal var det som föranledde att MW gick ut preventivt och erkända sin lägenhet. Att Af var dem som dervade mot Juholt befäster ju bara min foliehat då han också blev för obekväm för S med alla sina uttalanden. De agerar villigt bilan mot dem som S vill bli av med.

Erik Rodenborg sa...

S är inget enhetligt parti. I fallet Juholt lierade sig Aftonbladet med partiets högerflygel för att bli av med en person som de såg som för mycket vänster. Så skulle Aftonbladet aldrig agerat på sjuttiotalet.... då jag faktiskt till stor del gillade tidningen. Det gör jag inte idag.

Universum - både mystiskt och skrämmande...

James Webb-teleskopet har tidigare visat bilder av galaxer så tidsmässigt nära den förmodade tidpunkten för Big Bang,  som är så stora att...